Colombo Time

BOONDI " L i v e "

Google Groups
Subscribe to BOONDI " L i v e " | බූන්දි සජීවී සංවාද
Email:
Visit this group

බූන්දියට එන පාර

වයර් දිගේ- boondionline@gmail.com | ගොළුඛෙලි තැපෑලෙන්- බූන්දියේ අපි, 190/3/A, කැන්දලියැද්දපාළුව, රාගම.

Followers



මහාචාර්ය සුචරිත ගම්ලත් යනු සිංහල නූතන සාහිත්‍ය විචාරයේ පුරෝගාමියා වේ. "සව්සත්දම්" වාදයෙන් ඇරඹි නව සම්භාව්‍ය සාහිත්‍ය විචාර ධාරාව ජේම්ස් ද අල්විස් පඬිතුමන්, ඩබ්ලියු.එෆ්. ගුණවර්ධන, මුණිදාස කුමාරතුංග, වැලිවිටියේ සෝරත ආදී ගිහි පැවිදි පඬුවන් රැසකගේ දායකත්වයෙන් වැඩී වර්ධනය විය. එම විචාර ගමන් මග "නිදහස් මානවවාදී" මාවතකට ගෙන එමින් පෙරපර දෙ දිග විචාර සිද්ධාන්ත සමතික්‍රමණය කොට සිංහල මානවවාදී විචාර භාවිතයක් ස්ථාපනය කිරීමේ පුරෝගාමී මෙහෙවර කරනු ලැබූයේ මාර්ටින් වික්‍රමසිංහ විසිනි. එම භාවිතය වඩා නිවැරදි ව සූත්‍රගත කොට ක්‍රමවත් ව සමාජගත කිරීමත් නිරතුරු භාවිතයේ යෙදවීමත් කළේ පේරාදෙණි ගුරුකුලය විසිනි. ඒ අතුරින් එදිරිවීර සරච්චන්ද්‍රයන්ගේ සම්ප්‍රදානය සුවිශේෂ වේ. 1951 දී සරච්චන්ද්‍රයන් විසින් ප්‍රකාශයට පත් කරනු ලැබූ "සිංහල නවකථා ඉතිහාසය හා විචාරය" කෘතිය සිංහල නූතන ප්‍රබන්ධ කථා සාහිත්‍යය විෂයෙහි කළ විශිෂ්ට විචාර කෘතියක් විය. එය නව සම්භාව්‍ය විචාර කලාවෙන් ඔබ්බට යමින් නිදහස් මානවවාදී එළඹුමකට මං හෙළි කළේ ය. සරච්චන්ද්‍රයන්ගේ උසස් ම විචාර සම්ප්‍රදානය 1958 දී ප්‍රකාශයට පත් වූ "කල්පනාලෝකය" යි. භාරතීය සෞන්දර්ය සිද්ධාන්ත හා එංගලන්තයේ එවකට ප්‍රචලිත ව පැවති නිදහස් මානවවාදී එළඹුම්හි ගැඹුරු සංකලනයක් එහි දක්නට විය. එමෙන් ම 18 වන සියවස අග භාගයේ ප්‍රන්ස හා ජරමානු රොමෑන්ටික සෞන්දර්යවේදීන්ගේ අදහස් ද ඔහුට බලපාන්නට ඇත. වෝල්ටර් පේටර් හා ඔස්කා වයිල්ඩ් යන එංගලන්ත සාහිත්‍ය විචාරකයන් ඔවුන්ගේ අදහස් වෙත වැඩි බලපෑමක් කර ඇත.

මෙලෙස වැඩී වර්ධනය වූ නිදහස් මානවවාදී සාහිත්‍ය කලා විචාර භාවිතය යුරෝපය තුළ අර්බුධයට ලක් වූයේ "න්‍යාය ව්‍යාපාරය" නමැති නූතන වාදී විචාර භාවිතයේ නැගීමෙණි. සර්වකාලීන සාර්ව භෞමික උත්තර මිනිස් ගුණ මතු කළ මානවවාදී චින්තනය ඔවුන්ගේ දැඩි විවේචනයට ලක් විය. මිනිස් සමාජය පන්ති, ජාති, ස්ත්‍රී පුරුෂ, කලාපීය ආදී ලෙස විභේදනය වී ඇති සැටිත් ඒවා එකිනෙකා මත බලය ක්‍රියාවේ යොදවන අයුරුත් ඔවුන්ගේ විමසුමට ලක් විය. පුරුෂ මූලිකත්වය ස්ත්‍රී පීඩන ක්‍රියාවලියක් ලෙස ක්‍රියා කරන ආකාරය මෙන් ම නිර්ධන පිරිස් ධනපති සූරා කෑමට ලක් වන ආකාරය ඔවුහූ විභාග කළහ. භාෂාව යනු නිත්‍ය අරුත් ජනනය කරන ස්වභාවික ප්‍රපංචයක් නොව හිතුවක්කාරී දියාරු සංඥා පද්ධතියක් බව ව්‍යුහවාදීන් විසින් පවසන ලදි. මාක්ස්වාදය, ස්ත්‍රීවාදය, මනෝ විශ්ලේෂණවාදය වැනි න්‍යායන් සාහිත්‍ය විචාරයෙහි කරළියට පැමිණියේ ය. එම නූතනවාදී එළඹුම් නිදහස් මානවවාදයේ සියලුම අංග නො පිරිහෙලා ප්‍රශ්න කළේ ය.

1970 දශකයේ විශේෂයෙන් බ්‍රිතාන්‍යයේ වැඩී වර්ධනය වූ මේ නූතනවාදී ව්‍යාපාරයේ ලාංකේය ප්‍රකාශනය සුචරිත ගම්ලත් ය. 1986 මාර්තු මාසයේ දී ප්‍රකාශයට පත් කීර්ති බාලසූරිය සමඟ සුචරිත ගම්ලත් විසින් සංග්‍රහ කරනු ලැබූ "කල්පනාලෝකවාදය සාහිත්‍ය කලා හා මාක්ස්වාදය" කෘතිය මගින් එතෙක් ස්ථාපිත ව පැවති සරච්චන්ද්‍රගේ නිදහස් මානවවාදී විචාර භාවිතය මථනය කොට ට්‍රොට්ස්කිවාදී ආස්ථානය මූලික කොටගත් මාක්ස්වාදී සාහිත්‍ය විචාර න්‍යායක් නිවැරදි ව සිංහල සාහිත්‍ය විචාරය තුළ ස්ථාපිත කරන ලදී. 1970 දශකයේ දී විවිධ මාක්ස්වාදී කණ්ඩායම් සාහිත්‍ය විචාරයේ යෙදුන ද මාක්ස්වාදී න්‍යාය සාහිත්‍ය හා කලා භාෂණයට උචිත පරිදි හැඩ ගැස්වීමේ භාරදූර කාර්යය ඉටු කරන ලද්දේ ගම්ලත් විසිනි. සරච්චන්ද්‍රගේ මානවවාදී එළඹුම ගම්ලත් විසින් කල්පනාලෝකවාදය ලෙස අභිනවයෙන් නම් කරන ලදි. ඔවුන් මාක්ස්වාදී කලා විචාර න්‍යාය ස්ථාපිත කිරීමේ දී පැරණි භාරතීය හා යුරොපීය මානවවාදී සංකල්පවල සාධනීය අංග සපුරා ම ස්වීකරණය කරගැනිණ. සිංහල සාහිත්‍ය තුළ නිර්ධන පන්ති නියෝජනයක් නිවැරදි ව ස්ථාන ගත වුයේ ගම්ගත්ගේ සම්ප්‍රදානයෙනැයි කිව නිවැරදි ය. හේ ග්‍රාම්ස්චිගේ අර්ථයෙන් කිවහොත් ඓන්ද්‍රීය බුද්ධිමතෙකි.

මාක්ස්වාදී න්‍යායික එළඹුම මැනවින් සංග්‍රහ කිරීමටත් එය භාරතීය රස ධ්වනි ආදී සංකල්ප මෙන් ම එළියට්, අයි.ඒ. රිචඩ්ස් ආදී මානවවාදීන්ගේ භාෂිතයන්ගෙන් ඔප මට්ටම් කිරීමටත් මාක්ස්වාදී සම්ප්‍රදාය වර්ධනය කිරීමට භාවිත කළ හැකි වූ සියලු අදහස් එක් කැටි කොට ගැනීමටත් ඔහුට හැකි විය. වී. ප්ලෙහානව්, වෝල්ටර් බෙන්ජමින්, ජෝර්ජ් ලුකාෂ් ආදී මාක්සියානු සම්ප්‍රදාය පෝෂණය කළ පිරිසගේ දැනුම මතු නොව ලියෝ තොල්ස්තෝයි, ඇන්ටන් චෙකෝව්, මේයර්හෝල්ඩ්, බර්ටෝල්ඩ් බ්‍රෙෂ්ට් ආදීන්ගේ දැනුම ද ඔහු නිසි පරිදි භාවිතයට ගෙන එන ලදි. ඔහු භෞතිකවාදී විචාර න්‍යායක එල්බ සිටිය ද පොදුවේ විංඥානවාදී යයි වරදවා අර්ථ කථනය කොට ගෙන ඇති බෞද්ධ දර්ශනයෙන් ද උපනිෂද් හා වේද පෙරටු කොට ඇති හින්දු චින්තනයෙන් ද බොහෝ වැඩ ගත්තේ ය. සිංහල, පාලි, සංස්කෘත, ඉංග්‍රීසි භාෂා ඔවුහූ මැනවින් දැන සිටියහ. දෙමළ, ලතින් හා ග්‍රීක් ද ඇතැම් ඉන්දියානු උප භාෂා පිළිබඳ ව ද අවබෝධයක් තිබිණ.


(වමේ සිට) සුගතපාල ද සිල්වා, සුනන්ද මහේන්ද්‍ර, සුචරිත ගම්ලත්, ගුණදාස අමරසේකර සහ විමල් දිසානායක. 1968 මාර්තු 25 වන දින බී.බී.සී. ගුවන් විදුලි වැඩසටහනකට සහභාගී වෙමින්....[dailynews.lk]

සිය විචාර ක්‍රමවේදය මනා විනයකින් යුතු ව හැසිරවීමට ඔහු වග බලාගත්තේ ය. පියසීලි විජේගුණසිංහ සමඟ ඔහුගේ නො පෑහීම ප්‍රකාශයට පත් කරනු ලැබුයේ විචාරයේ පුහුණු පරිනත භාවය න්‍යායික දැණුමට වඩා වැදගත් ය යන අවධාරණය යි. විප්ලවවාදී කොමියුනිස්ට් සංගමයෙන් ඉවත් වුව ද ඔහු එය හා සාධනීය විවේචනයන් අත් නො හැරියේ ය. සිය ට්‍රොට්ස්කිවාදී ආස්ථානය ගෙඩි පිටින් කලා නිර්මාණ මතට අත හැරීම ඔහුගේ භාවිතය නොවී ය. දෙවියෙකු කියූ දෙයක්වත් ආදානග්‍රාහී ව නො අදහන ගුණය කුමරතුඟුවන්ගෙන් ඔහු ගත් මහත් ආභාෂයන්ගෙන් එකකි. ගම්ලත් පෝෂණය ලත් මූලාශ්‍ර මෙතෙකැයි කියා නිම කළ නොහැකි ය. ඔවුන් පොලේ එළවලු විකුනන වට්ටි අම්මාගෙන් ද ගෙදර මේසන් වැඩ කළ සිමියොන් බාස්ගෙන් ද උගත්තේය. තමන් නියෝජනය කළ නිර්ධන පන්තිය කෙරේ ඔවුන් තුළ වූ පක්ෂපාතීත්වය භාෂාතීක්‍රාන්ත ය.

1977 බලයට පත් ජේ.ආර්. ජයවර්ධන ආණ්ඩුව ගම්ලත් සිය විශ්වවිද්‍යාල මහාචාර්ය ධූරයෙන් දොට්ට දැම්මේ ය. දොට්ට දැමීමේ දී ඔවුන්ට එල්ල වූ බරපතල ම චෝදනාව නම් පන්තිකාමරයෙන් පිටත ද සිසුන් හා අධ්‍යයන විචාර විමර්ශන ආදියෙහි නිරත වීමත් සිසුන් හා දේශපාලන සාකච්ඡා පැවැත්වීමත් ය. රැකියාව අහිමි ව මහමඟට වැටුනු ගම්ලත් පාලක පන්තියට හිස නමා සමාව ගෙන පස්සා දොරෙන් නැවත සේවයට ඒමට තැත් කළේ නැත. ඒ ගොරතර පාලක පන්තිය විෂයෙහී හිස නො නැමීමේ වික්‍රමය පෑවේ ය. මහ මගට වැටීමෙන් ඔහු උගත් දේ බොහෝ ය. සිය සාහිත්‍ය කලා ඥානය කම්කරු ගොවි හා ප්‍රගතිශීලී කලාකරුවන් සමඟ බෙදා ගත්තේ ඔහු එම අවසරයෙනි. ඔවුන්ගේ පණ ගැහෙන වාග් ශෛලියට පොලේ එළවළු විකුනණ ආරි අක්කලාගේ පේමන්ට් එකේ පොත් විකුණන විමලදාසලාගේ බසෙහි ඇති ප්‍රාණවත් බව ද එක් විය. වරෙක ඔහු "සමාජේ රුදුරු කාන්තාරේ කොහේ අපි යමු ද නොම තේරේයි" මං මුලා ව නන්නත්තාර ව සිටින මිනිසුන් ගැන ලියූවේ ය. තවත් වරෙක "මේ දේශීය ධනපති පන්තිය ඉන්න ටිකේ ඉම්මු සුදෝ ජොලිය දමාලා" යන මනෝ වෘතයට එළඹ ඇතැයි පැවසීය. අප වෙත මේ ධනවාදී සමාජ පර්යාය උරුම කර දී ඇති ජීවිතය "උපන්නාට වැනෙන බැඳගත් බෙරේ ගසන" එකකැයි ඔහු පැවසුවේ ඒ ජනවහරේ ආභාෂය ඇති ව ය. විදු හුරු තකු හුරු තේමා සකු තත්සම සුවියත් වහර හා බජාර් බාසාව එක් කොට හනා වනා පණ ගැහෙන වාග් ශෛලියකින් ප්‍රකාශ කිරීමට ඔවුන් තුළ වූ හැකියාව අන් කවරෙකු තුළ හෝ මා දැක නැත. ගම්ලත්ගේ පණ්ඩිත ප්‍රිය බස මෙන් ම රස්තියාදු ප්‍රිය බස ද සමසේ මේ දෙපිරිස අතර ම ගෞරවයට පත් විය. ඔවුන් ගුරු ගුණ සමරේ භාවිත බස් වහර ගුරුළු දැමියන්ගේ විසිතුරු ලිවි සැරිය ද ආලෝක වර්ෂ පරිමාණයෙන් අතික්‍රමණය කළෙකි. හෙළ හවුලේ බස විකෘති කිරීමේ කුභාවිතය හළ ඔහු ඒ ඖදාර්යවත් ශෛලිය ද කුමරතුඟුවන්ටද නො දෙවෙනි වන සේ භාවිතයට ගත්හ. භාෂාව ඔදවත් ව භාවිත කිරීම විෂයෙහී ඔවුන් තුළ වූ දැණුම හා හැකියාව සුවිශේෂී වේ. පර විචාර මථනයෙහි පොහෝනා තියුනු මුවහත් වදන් වැල නිසා ම ඔවුන්ගේ විචාරය ඇතමුන් සිත් ගත්ත ද ඇතැමුන් සිත් තවන ගුණයෙන් යුතු විය. සරච්චන්ද්‍රයන් වරෙක එය "දෙඤ්ඤං බැටේ නියාය යැයි" කියා තිබුණි. ඒ ඔහුට රිදුණු තරම් ය.

ගම්ලත් අසූ වසක් වූ සිය ජීයන චාරිකාවේ අඩු තරමින් 40 වසක් වත් නිර්ධන පන්තිය වෙනුවෙන් පෙනී සිටි භෞතිකවාදී කලා විචාරකයෙකි. සිය ලේඛන හරහා තමන් එළඹ සිටි මතය පැහැදිලි ව සමාජ ගත කිරීමටත් සිය හඬ භාවිත කොට තමන් විශ්වාස කළ දේ හඬ නගා කීමටත් ඔහු සමත් විය. ඔවුන්ගේ කලා විචාර ජීවිතය ම නො සිඳුනු විප්ලවවාදී ආලෝලනයකින් වෙලී පැවතිණ. කම්කරු පන්තියට ඔහු නො වරදින ඓන්ද්‍රීය බුද්ධිමතෙකු විය. ජාතික රාජ්‍ය මිත්‍යාව හේ ප්‍රහීණ කොට සිටියේ ය. සුළු ජාතීන්ගේ අයිතීන් වෙනුවෙන් ද වෙන වෙනස් ලබ්දිකයන් කෙරෙහි ද ස්ත්‍රීන් කෙරෙහි ද යම් අයෙකු දක්වන ආකල්පයෙන් හා ඔවුන් කෙරෙහී ක්‍රියා කරන ආකාරයෙන් කෙනෙකුගේ මනුස්සකම මිනිය හැකි යැයි හේ පුණ පුණා කීය. ඔවුන් ලෝක කම්කරු පන්තිය කෙරේ විශ්වාසය තැබූ අතර සුළු ධනේශ්වර උගුල්හි රැයේත් උදයේත් දාවලේත් මතු නොව යළි යළිත් වැටෙන ගොවි පන්ති අරගලත් ගැමි ගොවි තරුණයන්ගේ ඊනියා විප්ලවත් නොබා නො පැකිල විවේචනය කළේ ය. 87-89 බොරු විප්ලව කාලයේ රජයේ හමුදා මෙන් ම බොරු විප්ලවවාදී උන්මත්තකයන් ද මරණු සඳහා හේ හඹා ගියේ ය. ලාල් ජයවර්ධනයන්ගේ පිහිටෙන් එකල්හී දිවි රැකගත් බව පසු ව ඔහු අප හා කීය. රාජ්‍ය ත්‍රස්තවාදය උතුරු නැගෙනහිර ද්‍රවිඩ තරුණ තරුණියන් මරා දමමින් ඔවුන්ගේ ස්ව්‍යං නිර්ණය අයිතිය පාගා දමන විට හේ එය පිළිකුල් කළේ ය. ඔහු කිසිදා යුද සෙබල වන්දනයෙහි නො යෙදුනෙකි. ධනේශ්වර මුර බල්ලන් ලෙස විණා අන් ලෙසකින් ආයුධ සන්නද්ධ කාකි කෝට් කාරයන් හඳුන්වන්නට හෙතෙම ඉදිරිපත් නො වීය. ඔහු මියෙන තෙක් ම ජාත්‍යන්තර වාදියෙකු විය. පුරුෂෝත්තම සමාජයේ ස්ත්‍රිය ද්විතීය සත්වයෙකු ලෙස කළකා යටපත් කිරීම මානව සංහතිය උනුන් කෙරෙහි ම උදාකරගත් මහත් ම සිරිපත බැව් ඔවුහූ මතුරක් සෙයින් මැතිරීය.

කලා විචාරයේ දී ඔවුන්ගේ අධ්‍යාශය ඉතා පැහැදිලි එකක් විය. කවර කලා නිර්මාණයක් වුව ප්‍රථම කොට ම මිනිස් භාව මණ්ඩලය ප්‍රකම්පණය කිරීමේ හැකියාවෙන් යුතු වීම අත්‍යාවශ්‍ය විය. දෙ වනු ව ඒ ප්‍රකම්පනයෙන් ජනනය වන රස විඳීමට තරම් වටිනා විඳිය යුතු රසයක් ද යන්න ඥානනය කිරීම අවශ්‍යය. ඒ රස නන් විෂමතාවෙන් යුතු සමාජ පර්යාය තුළ අප අත් විඳින ජීවිතයේ සැබැ තතු වසන් කර හොර පාරෙන් ගොස් ධනපති පන්තිය හෝ පුරුෂ මූලික සමාජ සංස්ථාපිතය නැතහොත් බහු වාර්ගික මනෝ විකාර ඔසවා තැබීමට හෝ ශක්තිමත් කිරීමට කැස නො කවන්නේ විය යුතු ය. එය අප අත් විඳින ජීවිතයේ ඡායා පිටපත් නො ගසා එය කලාත්මක ව ප්‍රතිනිර්මාණය කිරීමෙන් බිහි වූ කෘතියක් විය යුතු ය. නැතහොත් අපට උදාකරගත යුතු උත්තර ජීවිතයේ දිග පළල අපට පෙන්වන කෘතියක් විය යුතු ය. එසෙයින් අපගේ භාව මණ්ඩලය මෙන් ම ඥේය මණ්ඩලය ද එක පැහැර පුබුදුවාලමින් ජීවිත පරිඥානය පෘතුල කරනා නිර්මාණ හැර අනෙක් වා ඔවුන්ගේ නිර්ධය විවේචනයට ලක් විය. පන්ති සමාජය විසින් මානව සංහතිය මත පටවන ලද නිම් හිම් නැති බර ඔවුන්ගේ විස්සෝපයේ උල්පත විය. සිය සමාජ පන්තිය වෙනුවෙන් අවසාන මොහොත දක්වා ම ඔහු ලියුවේ ය. සූරා කන්නන්ගේ ජරපත් පාලකයන්ගේ කුණු පිරි සමාජ භාවිතයන් ඔවුන්ගේ නො මද උපහාසයටත් අපහාසයටත් බඳුන් විය. හේ කිසිවිට දහසින් බැඳි පියල්ලෙහි ලොබ බැඳ ධනපතියන්ගේ පෙරහැරෙහි කස තලන්නට නො ගියේ ය. පොතක් ලියා ලත් මුදලින් යන්තං දිවි ගැට ගසා ගැන් ම ධනපතියන්ගේ ලේ තැවරුණු පිළී ගඳ සල්ලලිවලින් යැපෙනවාට වඩා හේ අගය කළේ ය. මෙහෙයක් නො කොට ශ්‍රමය නො වගුරා ඉබේ ලැබෙන දේ අකැප සේ ඇදහූහ.

ලංකාවේ ශාස්ත්‍රාල තුළ ද ගම්ලත් ලකුණ නො මැකී පවතින්නකි. ඔවුන්ට සිය වෘත්තීය ජීවිතයේ වැදගත් ම කාර්යය වූයේ සිසුන් පිරිවරා ශාස්ත්‍ර වර්ධනයෙහි නියැලීමයි. ඒ සඳහා රැයක් දවාලක් ඔහුට නො වී ය. කියවමින් ලියමින් සාකච්ඡා කරමින් කලා නිර්මාණ රස විඳිමින් කල් ගෙවන්නට ඇත් නම් ඔහුට අන් සැපතක් නො වීය. ප්‍රශ්න නො අසනා සිසුන් කෙරේ මිස ඔවුන් හා ශාස්ත්‍රීය ලෙස ගැටෙනා කිසිවෙක් ඔවුන් අමිත්‍ර සේ නො සැළකුයේ ය. නිසි පරිචය ලත් සිය සිසුන් අගය කළේ යග ඉගැන්වීම වෙනුවට හැදෑරීමට පෙළඹුයේ ය. කවර ප්‍රශ්නයකට වුව උඩින් පල්ලෙන් පිළිතුරු නො දුණි. විචාරයේ දී ඔවුන්ට පැවතියේ එකම එක පක්ෂපාතීත්වයක් පමණි. ඒ සිය සමාජ පන්තිය කෙරේ වූ පක්පාතීත්වය යි. මේ මගේ මිතුරුය, මේ නෑයාය, මේ සිසුවාය යනාදී බැඳීම් සාහිත්‍ය කලා විචාරයේ දී බැමි ලෙස නො සැළකී ය. ඔවුන්ගේ චරිත ලක්ෂණ ඉතා ලගන්නා විය. ඔහු පෙන්වූ ඍජු බව හා විදුලි කොටන වාග් විලාශය ආකර්ශනීය විය. ඉතා පිරිසිදුව සරල ව හා චාම් ව හැඳ පැලඳීමට පුරුදුව සිටි හේ බොහෝ විට වෙලාවට වැඩ කිරීමට පුරුදුව සිටියේ ය. ඔහු රුහුණ විශ්වවිද්‍යාලයේ සිංහල අධ්‍යයනාංශයේ මහාචාර්ය ව සිටි අවධියේ සතියට දින තුනක් හෝ හතරක් දෙපාර්තමේන්තුවේ ගත කළේ ය. බොහෝ විට විවිධ ශාස්ත්‍රීය කතාබස් එවක අධ්‍යනාංශය දෙසින් අසන්නට ලැබිණ. ගම්ලතුන් දෙපාර්තමේන්තුවේ සිටිත් නම් නිතර කොක් හඬලා සිනා සෙන හඬ දුරට ඇසේ. උපැස් යුවල යුග්මයක් භාවිත කළ හේ අව්වේ යද් දී මදක් අඳුරු පැහැ උපැස් යුවල පළඳින්නට පුරුදු ව සිටියේ ය. දිලිසෙන චවි වර්ණයෙන් ශෝභිත වූ හේ අඳුරු උපැස් පැළඳ යන විට සුද්දෙක් බඳු යැයි තරුණියෝ ඔහුට ඔච්චම් කළෝ ය.






ගම්ලත් සමුගත් දා- ෂෙහාන් ගුණසේකරගේ කැමරා ඇසින්

පෙර අපර දෙ දිග දර්ශනවාද පිළිබඳ ඔවුන්ට පතළ දැණුමක් විය. නන් නය දැණුමෙන් පිරී පැවතිය ද න්‍යාය කඨෝර ලෙස භාවිත කිරීම ඔවුන් අනුදත් මඟ නොවේ. වරක් ඔහු මට දුන් අවවාදයක් මෙහි දී මතකයට නැගේ. ඒ අවවාදයට පදනම් වූ අත් දැකීම කෙටියෙන් මෙසේ ය. රුහුණ විශ්වවිද්‍යාලයේ සිංහල විශේෂවේදී පාඨමාලාව හදාරද් දී අපට සරච්චන්ද්‍රයන්ගේ "සිංහබාහු" නාටකය ද හැදෑරීමට නිර්දේශිත කෘතියක් විය. එය අපට උගන්වන ලද්දේ බණ්ඩාර හේරත් නම් ආධුනික කථීකාචාර්ය වරයෙකි.(ඔහු දැන් ඇමරිකාවේ පෙන්සිල්වේනියා සරසවියේ මහාචාර්යවරයෙකි.) මා එවක ගම්ලත්ගේ විචාර න්‍යායන් මහත් ඕනෑකමින් කියවමින් එම ඥාන ධාරාව විෂයෙහී ආසක්ත ව පැවති අවධියක් විය. ඒ චින්තනමය ආලෝලනයෙන් යුතු ව මා සිංහබාහු නාටක ආඛ්‍යානය විචාරයට ලක් කොට දීර්ඝ ලිපියක් ලිවී ය. සිංහබාහු කතාවේ නිරූපිත ස්ත්‍රීන් එම කතාවේ සිටින පුරුෂයන් ගන්නා තීන්දු තීරණ නිසා නැතක් කරදරයටත් විස්සෝපයටත් විප්පයෝගයන්ටත් මැසිවිල්ලටත් පත් වන අයුරු විදාරණය කරන ලදි. මෙය පුරුෂ මූලික සමාජ ක්‍රමයක ස්ත්‍රියගේ ඛේදවාචකය පෙන්වන කෘතියකැයි මා විසින් සාධනය කරන ලදි. පිටු 20කින් පමණ යුතු සනිදර්ශනාත්මක විචාරයක් වූ මගේ ලිපිය ගම්ලතුන් විසින් ගැඹුරු අවධානයට ගන්නා ලදි. ජයන්ත අමරසිංහ, දර්ශන ලියනගේ, බණ්ඩාර හේරත් යන කථීකාචාර්යවරු ද අපගේ පන්තියේ සිටි සියලු සිසුන් ද ඉදිරියේ ලිපිය කියවීය. සැවොම ඊට දක්වන ප්‍රතිචාර ඔවුන්ගේ අවධානයට ගැනිණ. මා ඉතා තදින් මගේ ස්ථාවරයේ රැඳෙමින් මගේ මතය සනාථ කිරීමට කරුණු පෙළ ගස්වන ලදි. ගම්ලත්හූ මගේ ශාස්ත්‍රීය ශ්‍රමය හා න්‍යායික අවබෝධය සපුරා ම අගය කළේය. ඔහු එදා එම ලිපිය අරඹයා මට දුන් අවවාදය කවර න්‍යායක් භාවිත කොට කලා විචාරයේ යෙදෙන්නෙකුට වුව අතිශය වැදගත් වූවකි. ඒ මෙසෙ ය, "සමන්ට සිංහබාහු විචාරය කරන්න ඕන හැම සුදුසුකමක් ම තියෙනව එකක් හැර. ඒ තමයි ජීවන පරිචය. ඒකනැතුව මොන තරම් දැණුම තිබුණත් විචාරය සම්පූර්ණ වෙන්නෑ. කවද හරි විවාහ වෙලා දරුවො දෙතුන් දෙනෙක් ලබල ඒ අයගෙ විවිධ ප්‍රශ්න එක්ක පොර බදල අත්දැකීම් ලබපු කාලෙක ඔයා සිංහබාහු විචාරයට ලක් කරන්න. ඒදාට ඔයා මේ විචාරය කරන එකක් නෑ..." යනුවෙන් ඔවුන් පැවසීය. කොතරම් නිවැරදි වුව කොතරම් සහේතුක වුව කෙතෙක් සාධනීය වුව න්‍යාය ජීවන පරිචය විසින් හික්මවිය යුතු බව ඔහුගේ අධ්‍යාශය විය.

මහාචාර්ය ගම්ලත් තරම් උපහාසයේත් සියුම් අපහාසයේත් පොහෝනා විදුලිසැරැති දිවක් තිබූ අන් මහැදුරෙක් මා අසා නැත. "කොලෝනියල් කසින්" නමැති හරිහරන් ප්‍රමුඛ ඉන්දියානු සංගීත ශිල්පීන් ලංකාවට පැමිණ පැවැත් වූ සංගීත ප්‍රසංගය ගම්ලත්ගේ විවේචනයට ලක් විය. එම විචාරය එක් සති අන්ත පුවත් පතක පළ වී තිබුණි. අප පන්තියේ සිසුන්ගෙන් එම ලිපිය කියවී දැයි ගම්ලතුන් විමසීය. අප එය කියවනු තබා එවැන්නක් දැන සිටියේ ද නැත. ඔහු සියල්ල නවතා කතාවක් කියන්නට මුල පිරුවේ ය. "මම පෙරේද මැනිං මාකට් එක පැත්තෙ ගියා... අර පාර දිගට මනිබඩු විකුණන කොල්ලො මගෙ එක්ක හරි යාළුයි. උන් මගේ ලිපියක් පළ වුණාම කියවනව, නාට්ටාමිලගෙන් හරි ඉල්ලගෙන. එතන සීඩී විකුණන කොල්ලෙක් කියනව "ඇත්තමයි සර්.... කොලෝනියල් කසින්ල ගැන සර් ලියපුව හරියට හරි මමත් ෂෝ එක බැලුව. ටිකට් එකත් බර ගානක් කිසි වැඩක් නෑ සර්." කියල. බලණ්න ඒ කොල්ලට උපාධි නෑ. උපාධිවලට ඉගෙන ගන්නෙත් නෑ. ඒ වුණාට නියම රසිකයෙක් නෙ ඒ කොලුව" යි පැවසූ ගම්ලතුන් සිනා සුනේ ය. ඔවුන් අප වෙත එල්ල කළ උපහාසය සුළු පටු නො වීය. අප සියලු දෙනා නාට්ටාමිලාට ද පහතින් තැබුවේ අපට ද නො දැනෙන පරිදි ය. තවත් වරෙක ශිෂ්‍යාවන් පිරිසක් කවි තොගයක් ලියාගෙන විත් ගම්ලතුනගේ අතට දී විචාරයක් කරන ලෙස ඉල්ලා තිබුණි. ඔහු එය එතරම් ගණනකට ගත්තේ නැත. මේවා කියවා මෙහි කවි යැයි කිව හැකි එකක් හො ඇත්නම් පෙන්වන්නැයි මා අතට ද ඒවා දුනි. එහි කවි යැයි කිව හැකි නිර්මාණ කිසිවක් මට ද නො ලැබිණ. එහි සිටි ජයන්ත අමරසිංහ, අසේල නානායක්කාර, දර්ශන ලියනගේ යන අයට මතු නොව දෙපාර්තමේන්තුවේ තැපැල්කරු වූ ධර්මදාසට ද දී මේවායෙහි කවි ඇත්නම් කියන්නැයි ඉල්ලී ය. ඒවා කව් සැකිළි මිස කවි නො වන බව පෙනී ගියේ ය. පසුව අවස්ථාවක අර කවි ගෙනත් දුන් තරුණියන් පැමිණ ගම්ලතුන් හමු වී කවි පිළිබඳ විමසී ය. කවි ගැන කතා නොකොට ගම්ලතුන් වෙනත් කතාවකට මුල පිරීය."අපේ ගෙදර තාප්පෙ පදාසයක් ම කඩාගෙන බිම වැටුන එක සැරයක් ලොරියක් තාප්පෙ හැප්පිල. මම අපේ ගෙදර මේසන් වැඩ කරන බාස්ට පණිවිඩයක් ඇරිය ඇවිත් මේක හදා දෙන්න කියල, මිනිහ ආවෙ නෑ හොඳට ම අසනීප වෙලා ඉඳල තියෙන්නේ. ගෙදර කට්ටිය කොහෙන් ද බාස් කෙනෙක් ගෙනැල්ල කොහොම හරි මේ බැම්ම බැඳල තිබුණ. ටික දවසකින් අපේ බාසුන්නැහැ සනීප වෙලා අපේ ගෙදර ආව. මම පෙන්නුව බැඳල තිබුණ බැම්ම. හරියට නයා ගිය පාර වගේ කෙලින්. පළපුරුද්දක් නැති බාස් කෙනෙක්ගෙ බැම්මක්. අපේ බාස් මේ බැම්ම බලල කිව්ව..... මේවත් ඉතින් බැමි තමයි කියල. මම ඇහුව ඇයි කියල, මේක පුරුදුවෙන්න බැඳලද කොහෙද මම අතින් තල්ලු කරල මේක පෙරළල පෙන්නන්නන් කිව්ව. මට ඔයගොල්ලන්ගෙ කවි කියවල කියන්න තියෙන්නෙත් ඒක ම තමයි.... මේවත් ඉතිං කවි තමයි..." පවසා ගම්ලත්හූ ඒ තරුණියන් හා ඉතා සුහද ව සිනා සුනහ. ඉතා ගැඹුරු න්‍යායික කරුණු රැසක් හේ මෙලෙස සරළ කොට පැවසූ සැටි කෙතෙක් නම් අගී ද? ඒ තරුණියන්ගේ නම් සිත් රිදෙන්නට ඇත.

මහැදුරු ගම්ලතුන් අප අතරින් ඉකුත් ව ගොස් ඇති මේ මොහොතේ ඔවුන් තුළ වූ තවත් උසස් ම ගුණයක් මතු කොට දැක්විය යුතු ය. ඒ කිසි දින මුදල් ඉපයීම සඳහා සිය තනතුරු හා වගකීම් භාවිත නො කිරීමයි. අද දවසේ කථීකාචාර්යවරු බඳවා ගනිද් දී ලක්ෂ ගණනින් පගා ගනිතැයි මැසිවිලි හැමතින් ඇසේ. ගම්ලතුන්ගේ පාදස්පර්ෂයෙන් ම ගෞරවනීය වු ශාස්ත්‍රලයකට බෞද්ධ භික්ෂුන් දෙබානක් පගාව දී කථීකාචාර්ය වරු ලෙස පත් වූ පුවතක් පසුගිය කාලයේ අසන්නට ලැබිණ. එහෙත් ගම්ලතුන් නම් කිසිවිට සිය බලය එවැනි නොපනත් කම් සඳහා භාවිත කළේ නැත. ඔහු වරක් තමන් ලද අත්දැකීමක් අප සමග පැවසීය. ඒ ඔහු පරිපාලන සේවා විභාගයේ පශ්නපත්‍ර සැකසීමේ වගකීම ඉසිළු අවධියයි. දිනක් ඔහුගේ කාමරයට පැමිණි මුස්ලිම් මුදලාලි කෙනෙක් සිය දියනිය පරිපාලන සේවා විභාගයට පෙනී සිටින බවත් ඇය සමත් කර ගැනීමට උදව් කරන ලෙසත් දන්වා ඇත. ඇයට හොඳින් සූදානම් වී විභාගයට පෙනී සිටින්නට උපදෙස් දෙන්නැයි ගම්ලතුන් පවසා ඇත. අනතුරුව ලියුම් කවරයක් මේසය මත දමා මේ මුසල්මානුවා පිටවන්නට හැදූ විට "ඔයාගෙ ලියුම් කවරයක් මෙන්න මගෙ මේසෙ උඩ දාල යන්නෙ" යි ගම්ලතුන් පවසා තිබේ. "ආ.....ෂරි ෂරි ඒක මාතියට... මට ප්‍රශ්න ටික විතරක් එවන්ඩකෝ..." යි කියා මුදලාලියා පිට වන්නට හදා ඇත. කෝපයට පත් ගම්ලතුන් ඔහුගේ ලියුම්කවරයෙන් ම ඔහුට දමා ගසා ඔහුට තර්ජනය කොට බැන පන්නාගෙන ඇත. එම ලියුම් කවරයේ ලක්ෂ 2ක චෙක් පතක් දමා තිබූ බව ඔහු පවසයි. සිය වගකීම් මුදල් සෙවීමේ ජාවාරම් බවට පත් කරගැනීම ඔහු තරයේ හෙළා දුටහ. තවත් කලෙක විශ්වවිද්‍යාල ටෙන්ඩර් මණ්ඩල සාමාජිකයෙකු ව සිටි මුත් සතයක හෝ මූල්‍ය වාසියක් ගම්ලත් ඉන් නො ලැබූ බව එම අවධිය දතුවෝ පවසති. එම මණ්ඩලයේ ම සිටි අන්‍ය සාමාජිකයෙක් ඒ අවධියේ කොළඹ තෙ මහල් නිවසක් ඉදි කරන්නට තරම් පොහොසත් වී ඇත. සිය තනතුරුවලින් කිසිදා මුදල් නො ඉපයූ ලාභ ප්‍රයෝජන නො ලැබූ උත්තම ගණයේ ප්‍රතිපත්ති ගරුක මහාචාර්යවරයෙකු ලෙස ඔහු සැළකිය හැකි ය.

මහැදුරු ගම්ලතුන් නිරතුරු සංවාද සාකච්ඡා ආදියෙහි නියැලෙමින් සිසුන්ගේ ශාස්ත්‍රාභිලාෂය වැඩීමත් පර්යේෂණයෙහි යොමු කිරීමත් නැණ නුවණ වර්ධනයට දායක වීමත් සිදු කළේ ය. 1996 වර්ෂයේ මා ඔහු හඳුනාගත් මුල් කාලයේ බොහෝ ශාස්ත්‍රීය සම්භාෂණ ඔහුගේ සහභාගීත්වයෙන් පැවැත් විණ. ඒ අවධියේ ජනක වීරසිංහ නමැති අපට වසර 3කින් ජ්‍යෙෂ්ඨ සිසුවා සමඟ මහාචාර්ය ගම්ලතුන් මාර්ටින් වික්‍රමසිංහගේ තුන් ඈඳුතු නවකතා පිළිබඳ මාක්ස්වාදී අධ්‍යයනයක් කොට ඒ ආශ්‍රිත දේශන මාලාවක් සති පතා පවත්වමින් සිටියේ ය. මා ද ඒ දේශන සඳහා කැටුව යන්නට නව පරපුරේ ප්‍රචලිත කවියෙකු වූ සරත් කොඩිකාර අමතක කළේ නැත. සරත් කොඩිකාර, ජනක වීරසිංහගේ සමකාලීනයෙක් විය. ගම්ලතුන්ට මා හඳුන්වා දෙනු ලැබූයේ සරත් කොඩිකාර විසිනි. මම තුන්ඈදුතු නවකතා පිළිබඳ සම්පූර්ණ දේශනය පටිගත කරගන්නා ලදි. මේ දේශනමාලාවට සිංහල හදාරණ පිරිස් පමණක් නොව අන්‍ය විෂයන් හදාරණ පිරිස් ද පැමිණියහ. අධ්‍යයනාංශ රැස්වීම් ශාලාව හැම දා ම අතුරු සිදුරු නැති ව පිරී ගියේ ය. මේ අවධියේ දී බී.බී.සී. ලෝක සේවයේ සන්දේශය වැඩසටහනෙන් ප්‍රචාරය වූ "ගී මිණි ආර" සඳහා විචාරය ලියුවේ අප සියලු දෙනා සමඟ අදාල ගීතය රස විඳ පුළුල් සාකච්ඡාවක් කිරීමෙන් අනතුරුව ය. බොහෝ විට විචාරය ලියා නිමවීමෙන් පසු ඒ පිළිබඳ සිසුන් සමඟ කතා කිරීම ඔවුන්ගේ සිරිතක් විය. මහ දිවුල් වැවගේ "දණ්ඩේ ලූ ගිණි" ආරියරත්න ඇතුගලගේ "තුන් බිය" යන ටෙලි නළු මෙලෙස සාමූහික ව නරඹා විචාරයට ලක් කළේ යග "බැන්ඩිට් ක්වීන්" මීරා නායර්ගේ "කාම සූත්‍ර" යන චිත්‍රපට ද එලෙස සාමූහික ව රස විඳ විචාරයට ලක් කළ ඒවා වේ. මේ කාලයේ දී ම ඩයනා කුමරියගේ හදිසි අභාවය සිදු විය. ඒ පිළිබඳ කථීකා කිරීමට වෙන ම සාකච්ඡාවක් එල්.ටී. 3 දේශන ශාලාවට කැඳවන ලදි. ආචාර්යවරු මෙන් ම ගුරුවරු ද ශාලාවේ පිරී සිටියේ ය. ස්පෙන්සර් පවුලේ ආර්ථීක ශක්තිය බෝම්බ නිෂ්පාදනය කොට තුන්වෙනි ලෝකයට විකුනා එයින් උපයා ගත් ධනයෙන් යුක්ත බව ගම්ලත්හූ හෙළි කළේ ය. ඩෝඩි අල් ෆයේඩ් නම් හැරඩ්ස් කමිස නිෂ්පාදන සමාගමේ පැටිකිරිය ද දිගහරින ලදි. ඩයනා සමඟ මිය ගිය ඇගේ පෙම්වතා ඩෝඩි විය. ඩයනාගේ මරණය කුමන්ත්‍රණයක් විය යුතු බව කල් තබා ම හේ පෙර දකින ලදි. එම මරණයේ අපට ශෝක වීමට තරම් දෙයක් නැති බවත් මේ මාධ්‍ය ප්‍රතිරූපවල එල්බ නො ගන්නා ලෙසත් තරයේ අවධාරණය කරන ලදි.

මහාචාර්යවරයෙකු ලෙස ඔවුන්ගේ ඉගැන්වීම් ශෛලිය පිළිබඳ ව ද යමක් කිව යුතු ය. ඔහු කිසිදා සටහන් කියවූයේ නැත. නිර්දිෂ්ට ග්‍රන්ථය පන්තියේ කියෙව්වේ ද නැත. කෘතියේ හාත්පස සියලු කරුණු අප හා සාකච්ඡා කළේ ය. අපට අභිඥාන ශාකුන්තලය ඉගැන්වීමට භාරගෙන තිබුණේ ගම්ලතුන් ය. එහි 4 වැනි අංකය වසර පුරා ම සාකච්ඡා කරන ලදි. හැම වචනයක ම මුල් නිරුක්ති දක්වා යමින් අර්ථ මතු කළ අයුරු ආශ්චර්ය දණවන්නකි. මේ කියවීමේ මාදිලිය නිසා අප නිරායාසයෙන් ම සාකුන්තලය පිළිබඳ ගැඹුරු හැදෑරීමකට යොමු විය. ශාස්ත්‍ර කරණය විෂයෙහි ඔහු පුණ පුණා යළි යළිත් දුන් අවවාදය නම් "හිස ගිණි ගත්තෙකු එගිණි නිවන ලෙස නොතිත් ඇල්මෙන් කියවන ලෙස"යි. ගම්ලතුන් සිය රූපකාය හැරදා ගිය ද ඔවුන්ගේ ගුණස්ථවය සිංහල භාෂාව සජීවී භාෂාවක් ව පවතිනා තාක්කල් ම පවතිණු ඇත. මා ඔහුට නිවන් නො පතමි. මන්ද හේ භෞතිකවාදියෙකු ලෙස නිවන් නො පැතූ බැවිණි. ඔවුන්ට නිවන් හැර මහත් පැතුම් කන්දරාවක් විය. ඒ සාහිත්‍ය කලා හා සාස්ත්‍රෝන්නතිය විෂයෙහි ය. ඔවුන් ආදර්ශයට ගෙන මහපාරට වැටී සිට වුව ශාස්ත්‍රාභිමුඛ වීමත් නිර්ධන පන්තිය වෙනුවෙන් පෙනී සිටීමත් ඔවුන් පෑ මග ගැනීමත් හැර වෙන නිවණක් උන්ට කොහි වේ ද? නිර්ධන පන්තිය වෙනුවෙන් දිවි හිම් තෙක් පෙනී සිටි සුචරිත ගම්ලත් නම් පන්ති සඟයාණනි ඔබට අපගේ උත්තමාචාරය යි මේ....

සමන් එම්. කාරියකරවන



මේ බූන්දිය ඔබේ මූණු පොතට එක් කරන්න | Share this Boondi on Facebook
Related Posts with Thumbnails