Colombo Time

BOONDI " L i v e "

Google Groups
Subscribe to BOONDI " L i v e " | බූන්දි සජීවී සංවාද
Email:
Visit this group

බූන්දියට එන පාර

වයර් දිගේ- boondionline@gmail.com | ගොළුඛෙලි තැපෑලෙන්- බූන්දියේ අපි, 190/3/A, කැන්දලියැද්දපාළුව, රාගම.

Followers



සෝමරත්න දිසානායක ගේ "සිරි පැරකුම්" චිත‍්‍රපටය මේ දිනවල දිවයින පුරා සිනමාහල් 56ක සාර්ථක අන්දමින් ප‍්‍රදර්ශනය කෙරෙන බව වාර්තාවේ. කලකට ඉහතදී පේ‍්‍රක්‍ෂකයන් 50ක්, 60ක් වත් පිරවීමට නොහැකිවූ සිනමාහල් ඉදිරියේ දීර්ඝ පෝලිම් දැකීමට පුළුවන. මෙරට සිංහල චිත‍්‍රපට ප‍්‍රදර්ශනය කිරීම සඳහා ඇති සියලූම සිනමා ශාලා අතුරින් සිනමා ශාලා බහුතරයක දැනට එම චිත‍්‍රපටය ප‍්‍රදර්ශනය වන අතර අනෙකුත් සිනමාහල් හිමියන් ද එය තම සිනමාහල්වල ප‍්‍රදර්ශනය කිරීමට පුල පුලා බලා සිටිනා බවක් පෙනේ. මේ අතරතුර "සිරි පැරකුම්" චිත‍්‍රපටයට සමගාමීව සිනමාහල් අතළොස්සක පමණක් තිරගත කළ "නිකිණි වැස්ස" ඇතුළු තවත් චිත‍්‍රපට කිහිපයක්ම ගැලවී ගියේ කිසිවෙකුගේත් අවධානයට පාත‍්‍ර නොවෙමිනි. "ශ‍්‍රී සිද්ධාර්ථ ගෞතම" චිත‍්‍රපටය ද දැන් දෙවැනි වටයේ ප‍්‍රදර්ශනයට සූදානම්ය.

මීළගට "දළදා සිරිත" චිත‍්‍රපටය ද කලඑළියට පැමිණීමට නියමිත බවට යම් යම් ඉගි කෙරේ. දැනටමත් සංඝයා වහන්සේලා එකී චිත‍්‍රපටය නරඹා මහත්වූ බුද්ධාලම්බන පී‍්‍රතියකින් රූපවාහිනී කැමරා ඉදිරියේ අදහස් උදහස් පළකරනු දැකිය හැකිය. අස්ගිරි පාර්ශ්වයේ මහානායක හිමියන් දෙසා වදාළේ මෙම චිත‍්‍රපටය නරඹන බෞද්ධ ජනතාවගේ දෑසට කඳුළු නැගෙනු ඇති බවයි.

පේ‍්‍රක්‍ෂක ජනතාව පොදි බැඳගෙන මෙවැනි චිත‍්‍රපට නැරඹීම අද ඊයේ සිදුවූවක් නොවේ. 70 දශකයේදී ඇල්.ඇම්. පෙරේරා නිර්මාණය කළ "හතර මහා නිධානය" හා "හතර කේන්ද්‍රය" මෙන්ම වෙනත් අයගේ නිපැයුම් වූ "අංගුලිමාල" හා "අජාසත්ත" වැනි චිත‍්‍රපට ද සියලූ ආදායම් වාර්තා බිඳ දමමින් ප‍්‍රදර්ශනය වූයේද එයාකාරයටයි. එකම වෙනස නම් එදා එවැනි චිත‍්‍රපට නැරඹීමට පේ‍්‍රක්‍ෂකයන් සිනමාහල් කරා පැමිණියේ මහා සංඝයා වහන්සේලාගේ අවවාද අනුශාසනා ඇසීමෙන් නොවීමයි.



සිංහල රජ කථා හා බෞද්ධ පුරාවෘත්ත නැරඹීමට මෙරට බහුතර පේ‍්‍රක්‍ෂක පිරිස් ඇල්මක් දැක්වීම පිළිබඳව කිසිවකුටත් උරණ වීමට පුළුවන්කමක් නැත. බුදුන්වහන්සේ කිසිදිනෙක අනුමත නොකළ අසූහාරදාහේ පහන් පූජා, අසූ අට රියන් බුද්ධ ප‍්‍රතිමා තැනීම, මහා පිච්ච මල් පූජා මෙන්ම තරුණ භික්‍ෂූන්ට යාන වාහන, අසපු වැනිදෑ පූජා කිරීමට ලොබ නැතිව වියපැහැදම් කරන එහෙත් පාසලකට යෑමට පොතක්පතක් නැති දරුවකුට පිහිටවීමට, දුප්පතෙකුට සත පහක් වියදම් කිරීමට හෝ රෝගියෙකුට පිළිසරණක් වීමට අකමැති, බෝඩ් ලෑලි බෞද්ධයන් බහුතරයක් සිටිනා රටක මෙවැනි දේ සිදුවීම අස්වාභාවික නොවේ. එවැනි පිරිසක් කුල්මත් කිරීමෙන් සිය අතමිට සරුකර ගැනීමටත්, ඒ හරහා සිනමා කර්මාන්තය යැයි ඔවුන් විශ්වාස කරන කුමක්දෝ රැකගැනීමට මාන බලන පිරිසක් ද සිටිනා බව පැහැදිලිය.

පේ‍්‍රක්‍ෂකයා සතුටු කිරීමෙන් පමණක් නොව ඉන් ඔබ්බට ගොස් ඔවුන් බුද්ධිමත්, දැනුවත් එමෙන්ම නිදහස් මනසකින් යුත් පිරිසක් බවට පත්කිරීමේ අභිලාෂයෙන් කිසියම් නිර්මාණයක් කිරීමට උත්සාහ කරන සිනමාකරුවන් අතළොස්ස මෙකී 'සිනමා ප‍්‍රවාහය' ඉදිරියේ මුහුණ දී සිටින්නේ බෙහෙවින්ම අසරණ තත්ත්වයකටයි. එකී තත්ත්වය වඩාත් අසතුටුදායක වීමට තවත් හේතුවක් වන්නේ ජාතික චිත‍්‍රපට සංස්ථාව ඇතුළු සියලූ රාජ්‍ය ආයතනයන්ගේ ආශිර්වාදය ඉහතින් සඳහන් කළ මුට්ටිකාසි එකතුකිරීමේ පිපාසාවෙන් පෙළෙන පිරිසට ලැබී තිබීමයි. එවැනි බොහෝ පිරිස් නගන තර්කය වන්නේ සිනමා කර්මාන්තය රැකගැනීම සඳහා එවැනි චිත‍්‍රපට අවශ්‍ය බවයි.

සිනමාව සිය ආත්ම ප‍්‍රකාශනය සදහා භාවිත කිරීමට වෑයම්කරන සියලූ සිනමාකරුවන් ඉදිරියේ ඇත්තේ බලවත් අභියෝගයකි. රාජ්‍ය මතවාදය ද ඔවුනට එරෙහිය. ඔවුන් ඉදිරියේ ඇත්තේ දුෂ්කර ගමන් මාර්ගයකි.



ඕනෑම රටක ජනපි‍්‍රය සංස්කෘතික අංග මෙන්ම එතරම් ජනපි‍්‍රයත්වයක් නොලබන සුළුතරයකගේ ආස්වාදය පමණක් ඉලක්ක කරගත් නිර්මාණ ද බිහිවේ. ලොව විශිෂ්ටතම කලාකෘතීන් බොහෝ විට බිහිවී ඇත්තේ එකී සුළුතරයකගේ රසිකත්වය හරහායි. බටහිර සම්භාව්‍ය සංගීත ශාලා, චිත‍්‍රකලා ගැලරි, නාට්‍ය ශාලා, කෞතුකාගාර වැනි දෑ තුළට දොර අගුලූ බිඳ දමා ගෙන පේ‍්‍රක්‍ෂක පිරිස් ඇදී නොඑන බව සුප‍්‍රකට සිනමාකරුවකු වූ ආන්ද්‍රේ් තර්කොව්ස්කි වරක් ප‍්‍රකාශකළේය. මොස්කව් නුවර මිලියන දහයක් පමණවූ ජනකායක් වාසය කරන නමුත් එහි ඇත්තේ සම්භාව්‍ය සංගීත ශාලා තුනක් බවත් ඔහු පැවසීය.

සම්භාව්‍ය සාහිත්‍යය, කලාත්මක සිනමාව, සම්භාව්‍ය සංගීතය, චිත‍්‍රකලාව, නර්තන හෝ නාටක වැනි දෑ සුළුතරයකගේ ආස්වාදය සඳහා පමණක් වෙන්වුවද, ඒවායේ පැවැත්ම සමස්ත කලාව සඳහා ඉතා වැදගත් වන බව නොකිවමනාය. එවැනි කලාවකින් තොර ලෝකයක් කවර නම් විය හැකිදැයි කිව යුතු නොවේ. එවැනි තතත්්වයක් හමුවේ ඉතිරිවිය හැක්කේ 'මුට්ටි කාසි එකතු කරන්නන්' පිරිසක් පමණි. කලාව අරබයා අද දවසේ ඇතිවී ඇති මෙකී අර්බුදය අප රටට පමණක් සීමාවූවක් නොවේ. එහෙත් අප රට තුළ එය සිදුවන්නේ වඩාත් ඒකාධිකාරී ස්වරූපයකින් බැව් පෙනේ. "ඉගිලෙන මාළුවෝ" චිත‍්‍රපටය හා අදාළව පසුගියදා ඇතිවූ අරෝව කෙළවරවූයේ ප‍්‍රසිද්ධ රැගුම් පාලක මණ්ඩලයට අමතරව රාජ්‍ය ආරක්‍ෂක අමාත්‍යාංශය ද චිත‍්‍රපට වාරණයට අතගැසීමෙනි.

'ආත්ම ප‍්‍රකාශන සිනමාව' ට හිමිව තිබූ සුළු හෝ ඉඩකඩ, ඇහිරීයෑම සඳහා 'සිරි පැරකුම්' චිත‍්‍රපටය වෙනුවෙන් ජනමාධ්‍ය අමාත්‍යාංශය හරහා ලැබී තිබූ විශේෂ අනුග‍්‍රහයද හේතු විය. මෑතකදී පවත්වන්නට යෙදුණු විමුක්ති ජයසුන්දරගේ සිනමා උළෙලකදී ලොව ඉහළම සම්මානයක් හිමිකරගත් "සුළග එනු පිණිස" චිත‍්‍රපටය ප‍්‍රදර්ශනයෙන් ඉවත් කර ගැනීමට සිදුවිය. දැන් දැන් මෙරට විදේශ තානාපති කාර්යාල පවා සිනමා උළෙල සංවිධානය කිරීමට ඉදිරිපත් නොවන තත්ත්වයක් උද්ගතවී ඇතැයි කියැවේ.

මේ අතර නිෂ්පාදන කටයුතු අවසන් කළ චිත‍්‍රපට 30කට අධික සංඛ්‍යාවක් තවමත් තිරගත කිරීමට නොහැකිව පෝලිමේ ඇති බැව් ද වාර්තාවේ. ඉන් සමහරක් මුදල් අගහිඟකම් මත (ප‍්‍රචාරණයට හා පිටපත් මුද්‍රණයට) ප‍්‍රදර්ශනයට සූදානම් නැති බව දැන ගැනීමට ඇත.



මෙකී පෝලිමට තවත් චිත‍්‍රපට රැසක් එකතුවෙමින් පවතී. ඒ අතර තරුණ නිර්මාණකරුවන් රැසකගේ නිර්මාණ ද වේ. මේ සියලූ දෙනා අපේක්‍ෂා භංගත්වයකින් යුතුව සිදුවන්නේ කුමක්දැයි බලාසිටින තත්ත්වයක් උද්ගත වී ඇත. චිත‍්‍රපට සංස්ථාව තවමත් නින්දෙන් අවදි වී නැත. රජ දැක්මට අවසර ලබාගත් පිරිස මෙකී පසුබිම මත කරණම් ගසමින් පෙළහරපාමින් සිටින ආකාරය බලාසිටීම හැර කළ හැකි කිසිවක් නොමැත. එහෙත් මෙකී ඝන අඳුරු වලාපට අතරින් යම්තමින් මතුවී එන රිදී රේඛාවක සේයාවක් පෙනේ. එවැන්නක් සිදුව ඇත්තේ ඩිජිටල් සිනමා ප‍්‍රක්ෂේපණය යන්න ලොව පුරා ව්‍යාප්ත වෙමින් කලඑළියට පැමිණීම නිසයි. තරුණ සිනමාකරුවකුට අඩුමුදලකින් චිත‍්‍රපටයක් නිම කිරීමටත්, එය ඩිජිටල් ක‍්‍රමවේදය හරහා අඩුමුදලක් වැය කොට ප‍්‍රදර්ශනය කිරීමටත් හැකිවීම වාසිදායක තත්ත්වයක් ලබාදී ඇත. එහෙත් ශී‍්‍ර ලාංකීය සිනමාව හා අදාළව මෙකී තත්ත්වය තවත් ගැටලූ රාශියක් අප ඉදිරියේ තබා ඇත. ඩිජිටල්කරණය හා අදාළ කරුණු කාරණා විමර්ශනය කොට වාර්තාවක් සැකසීමට ජනමාධ්‍ය අමාත්‍යාංශය පත්කළ කමිටු වාර්තාව තවමත් එළිදැක්වෙන බවක් නොපෙනේ. සිනමාහල් ඩිජිටල්කරණය උදෙසා අවම ප‍්‍රමිතිය තීරණය කිරීම බලධාරීන්ට උභතෝකෝටිකයක් වී ඇති බැව් පෙනේ. එසේම සිනමාහල් ඩිජිටල්කරණය සඳහා වැය කළයුතු වූ මූලික මුදල සොයා ගැනීම සඳහා ණය පහසුකම් ලබාදීමක් පිළිබඳව යෝජනා වී තිබුණ ද රජය ඒ ගැන උනන්දුවන බවක් ද නොපෙනේ.

නැවත වතාවක් ඩිජිටල්කරණය, කලාත්මක විකල්ප සිනමාවට නොව රජ දැක්මට සැරසී සිටින උදවියට තවත් ඉඩ ප‍්‍රස්ථාව උදා කිරීමට හේතු නොවේයැයි කිව හැක්කේ කවරෙකුටද? මේ අනුව සෝමරත්න දිසානායක මහතා වැනි අය සිය නවතම චිත‍්‍රපට ප‍්‍රදර්ශනය කිරීම සඳහා ඩිජිටල් සිනමාහල් 100ක්ම ඉල්ලා සිටීමට බොහෝදුරට ඉඩකඩ ඇත.

අනාගතයේදී පන්සිය පනස් ජාතකය හා සිංහල රාජ වංශය ඇතුළත් කථා රූගත කොට ප‍්‍රදර්ශනය කරනතුරු බලා සිටීමට සෙසු සිනමාකරුවනට සිදුවුවහොත් පුදුම විය යුතු නැත.

(-රාවය. 2013.09.29)

(ඡායාරූප විවිධ ගොසිප් වෙබ් අඩවිවලින් උපුටා ගැනිණ.)

එම්.ඩී. මහින්දපාල



මේ බූන්දිය ඔබේ මූණු පොතට එක් කරන්න | Share this Boondi on Facebook
Related Posts with Thumbnails