Colombo Time

BOONDI " L i v e "

Google Groups
Subscribe to BOONDI " L i v e " | බූන්දි සජීවී සංවාද
Email:
Visit this group

බූන්දියට එන පාර

වයර් දිගේ- boondionline@gmail.com | ගොළුඛෙලි තැපෑලෙන්- බූන්දියේ අපි, 190/3/A, කැන්දලියැද්දපාළුව, රාගම.

Followers



අපේ ගෙදර තිබූ එලයිට් රේඩියෝව ටෝච් බැටරි කෑලි තුනකින් බලය සපයා ක්‍රියාත්මක කළ හැකි එකක්. පාසල් යන සමයේ රේඩියෝවෙන් ඇසුන බොහෝ වැඩසටහන් වලට කවි, කෙටිකතා ලියා යැවීම පුරුද්දක් වී තිබුණා. ඒවායින් එක දෙකක ගුවනේ ඇසුනේ දුරාවාරයේ. ඇතැම් වැඩසටහන් වලට ලියා ඒ වැඩසටහන ප්‍රචාරය වනතුරු බලා සිටින්නේ නොඉවසිල්ලෙන්. ප්‍රචාරය වන විට කොයි මොහොතේ හෝ නම ප්‍රචාරය වේ යැයි කන් යොමා සිටින්නේ නොඉවසිල්ලෙන්. නමුත් කිසිවක් සිදු නොවී වැඩසටහන නිමාවන විට ඇතිවන්නේ දැඩි ඉච්චාභංගත්වයක්. එය සමනය කරගන්නේ ලබන සතියට බලාපොරොත්තුව විතැන් කර ගනිමින්. ඇතැම් දවසක බැටරි වල ආයුකාලය කෙමෙන් ගෙවී යන විට රේඩියෝව හොඳින් අහන්නට බෑ. ශබ්දය අඩුයි. ඒ වෙලාවට කුඩා කබඩයෙන් රේඩියෝව බිමට ගෙන ස්පීකරයට කණ තියා බිම දිගා වී කවි කෙටිකතා ලියූ වැඩසටහන් අහන්නට උත්සාහ කලා. පසුකලකදී දෛවෝපගත ලෙස මගේ වෘත්තීය ජීවිතය නිශ්චිතවම ඇරඹෙන්නේ රේඩියෝවෙන්මයි. මේ අතීත මතකය මත යළි පියවර තබන්නට මට හේතුවූයේ ලියනගේ අමරකීර්ති සහෝදරයා ගේ "කුරුලු හදවත" නවකතාවයි. මෙය මට මගේ ජීවිතයට සමපාත වන්නේ එවැනිම අත්දැකීමක් මගේ ජීවිතය පිටුපස ඇති නිසා වුවද ඒ සසළ වීම පසෙක තබා නවකතාව සමාජ, ආර්ථික පසුතලයක තැබූ විට මට දැනෙන දේ සටහන් කිරීමට කැමතියි.

අප මේ ගෙවා දමන්නේ 21 වන සියවස වුවද, ශ්‍රී ලාංකේය සමාජය තුල තවමත් ඉතිරිව ඇත්තේ 19 සියවසේ වැඩවසම් ලකුණුයි. තවමත් අපේ සමාජයට ජාතිය, ආගම, කුලය යනු තීරණාත්මක සමාජ සාධකයන්. ඕනෑම ජීවිත කාරණයක් අවසානයේ නවතින්නේ ඉහත කාරණාවන්ට ලැබෙන පිළිතුරු ඉදිරිපිට. එක පැත්තකින් නව ලෝකකරණය මුලුලොවම වසා පැතිරෙමින් ලෝකයේ සියලු භූගෝලීය සීමාවන් අකා මකා දානවා. නව තාක්ෂණය හා නව මාධ්‍ය ශරීරයේ තවත් එක ඉන්ද්‍රියක් හා සමානව වැඩෙනවා. එයින් ගැලවෙන්න කිසිකෙනෙකුට බැරිතරම්. ඒ අතර අපි මානසිකව හා සිතුවිලි වලින් ගෝත්‍රික සමාජ පරිණාමය පෙරදා රාත්‍රියේ ඉක්මවූවා හා සමානයි.

අමරේ ගේ 'කුරුලු හදවත' නවකතාවේ සමාජ පරිසරය වන්නේ කුලපීඩනයෙන් පෙලෙන ගම්මානයක්. දිනසිරි, මධුවන්ති, රන්දිමා, සරත්, සිරිමලී මැණිකේ, ජේන්, මුත්තු අත්තා, ජයසේන යන පාත්‍රවර්ගයා ජීවත් වෙන වළංගංගොඩ සාම්ප්‍රදායික කුඹල් ගමක්. ඔවුන් කුලීන යැයි කිය ගන්නා අය අතින් පීඩාවට පත් වෙනවා. එහි සංකේතය සිරිමලී මැණිකේ. දිනසිරි රේඩියෝව හරහා ගමේ නමත් තමන්ගේ නමත් වෙනස් කරනවා. ඔහු ඉන් ලබන්නේ අප්‍රමාණ මානසික සතුටක්. ඔහු සිතින් ප්‍රේම කරන්නේ ගමේ එකම කුලීන පවුලේ රන්දිමාට. ඔහුට ඇය සුරුවමක් තමට පූජනීයයි. රේඩියෝව තුලින් නව නාමකරණයට ලක්කල තම ගම පුරුදු පරිදිම පෙලන්නේ පෙර තිබූ සමාජ ආර්ථික සාධක විසින්මයි. කෘතියේ මුල් අර්ධයේදී දිනසිරි ගේ ක්‍රියාකාරකම් තුලින් අපට මතුවන්නේ ගැමි අහිංසක තරුණයෙක්. අන් මගකින් තමන් පෙලන සමාජ ක්‍රමය අතික්‍රමණය කරන්න, තමන් පෙලන සමාජ සාධකයන්ට එරෙහිව ඒවා වෙනස් කිරීමේ ප්‍රායෝගික මාර්ග සොයනවාට වඩා ඔහු උත්සාහ කරන්නේ වෙනත් මාර්ග ඔස්සේ ඒවාට පිළියම් සෙවීමට. රේඩියෝව තුලින් ඔහු නමක් ගොඩනගා ගන්නවා. ගමේ නම වෙනස් කරනවා. තමන්ගේම කුලයේ පැරැන්නෙකු වන මුත්තු අත්තා මීට එරෙහි වෙනවා. ඔහුට තමන් නියෝජනය කරන කුලය පිළිබඳ ඇත්තේ ගර්වයක්. ඔහු මේ මහ පොළොවට මුල් ඇදි කෙනෙක්. දිනසිරි ට මහ විශාල සමාජ දේශපාලන දැනුමක් නැහැ. ඔහු ඉතා සරළ, හැඟීම් බර චරිතයක්. සාම්ප්‍රදායික රේඩියෝ අසන්නෙක්. ඒවාට ලියන්නෙක්.

දෙවන අදියරේ දී අපට හමුවන දිනසිරි කුරුලුගංගොඩ නව මාධ්‍ය ගෝලයේ ගොදුරක්. ගමේ කම ගැමියෙකු ලවාම අලෙවිකිරීමේ වෙළඳ උපක්‍රමයට ඔහු ගොදුරු වන්නේ මුදල් නම් වූ ප්‍රබල සාධකය ඉදිරියේ තබාගෙන. ඔහුට සල්ලි ලැබෙනවා. ඔහුව මිලදී ගන්නා එෆ් එම් නාලිකාව ඔහු ලවා ගම අලෙවි කරනවා. ඔහු දන්නේ නෑ ඔහු අලෙවි නියෝජිතයෙකු බවට පත්වී ඇති ආකාරය. ඔහුගේ වැඩසටහන් අධ්‍යක්ෂවරයා ඉතාමත් සූක්ෂම ආකාරයෙන් ඔහු ලවා ඔහුගේම ගැමි කම අලෙවි කරනවා. දිනසිරි කුරුලුගංගොඩ, කුරුලු ගංගොඩ බවට නැවත උපදිනවා නව සමාජ ආර්ථික ව්‍යුහයන්ට ගැළපෙන ආකාරයට. ඔහුගේ පෙම්වතිය කුලීන විශ්ව විද්‍යාල සිසුවියක්. ගම්පෙරළියේ පියල් මෙන් ඔහු විසල් නිවසක් ඉදිකරමින් තම කුලසාධකයට ඉලංගරත්නලා ගෙන් (පෙම්වතියගේ පාර්ශවයෙන්) එල්ල විය හැකි ප්‍රහාරයට බංකරයක් ඉදිකරනවා. තමා අතින් සිදුවන සමාජ සංස්කෘතික හානිය ඔහුට පෙන්වා දෙන්නේ සරත්. සරත්ට දේශපාලනික ඥානයක් තියෙනවා. මේ පෙන්වා දීම දිනසිරි කුරුලුගංගොඩ හෙවත් කුරුලු ගංගොඩ දැඩි ලෙස සසල කරනවා. විවාහයට ටික දිනකට පෙර ඔහු ඉදිකරන විසල් නිවසට යාබද දියවන්නාවේ ඔහු ඔරුවක් පෙරළී මිය යනවා. ඇත්තටම ඔහු මිය යනවාද? සිය දිවි නසාගන්නවාද?

කුරුලු හදවත නවකතාව සමාජ විකාශණය පිළිබඳව හා එහි නව පෙළගැසීම් වලට ගොදුරුවන්නන්ගේ ප්‍රකාශයක්. වෙළඳ ගුවන් විදුලි නාලිකා පැමිණීමට පෙර යුගය හා පැමිණි පසු යුගය යන යුග දෙක යාකරන පුරුක බවට පත් වන්නේ දිනසිරි. අපි සියලු දෙනා මේ නව ලෝකකරණය තුල දැනුවත්ව හෝ නොදැනුවත්ව අඩු වැඩි වශයෙන් ගොදුරු බවට පත්වී ඇති ආකාරය අමරේ ඉතාම සූක්ෂම ආකාරයෙන් විශ්ලේෂණය කරනවා. ඒ සඳහා ඔහු ගොඩ නගන චරිත මේ මහපොලවේ සමාජ, ආර්ථික, දේශපාලන සන්දර්භයන් මත සරුසාරව මුල් ඇදි ගොඩ නැගුණු චරිත. එසේම නූතන සමාජ වපසරියේ සරන ඇතැම් චරිත වල ඇති විසුළුකාරී ස්වරූපය ඔහු ගොඩ නගන්නේ සියුම් උපහාසයකින්. උදාහරණයක් ලෙසින්- පොඩි කුරුලු. අනෙක් අතට සැබෑ චරිත හා කල්පිත චරිත ඔහු එකිනෙක මුසු කරන ආකාරය (Blending) මනරම්. මුලු නවකතාවේම චරිත ගොඩ නැගීම විශිෂ්ටයි. එකම චරිතයක් හෝ ඕපපාතික නැහැ. හැම චරිතයකටම ඒවා ගොඩනැගීමේ හේතු ඵල සම්බන්ධතාවන් ඔහු කලාත්මකව නිර්මාණය කරනවා.

"පොතක් කියවා හමාර වූ පසු ඔබේ හොඳම මිතුරෙක් ඔබ හැර ගියා සේ වූ හැඟීමක් ඔබට දැනෙන්නේ නම් ඒ පොත හොඳ පොතකැ"යි කියමනක් තිබෙනවා. මට කුරුලු හදවත කියවා නිමකල සැණින් දැනුනේ එවැනි හැඟීමක්. ඒ නිසයි දිනසිරි කුරුලුගංගොඩ තවමත් මගේ සිතෙහි සක්මන් කරන්නේ.

කපිල එම්. ගමගේ



මේ බූන්දිය ඔබේ මූණු පොතට එක් කරන්න | Share this Boondi on Facebook
Related Posts with Thumbnails