Colombo Time

BOONDI " L i v e "

Google Groups
Subscribe to BOONDI " L i v e " | බූන්දි සජීවී සංවාද
Email:
Visit this group

බූන්දියට එන පාර

වයර් දිගේ- boondionline@gmail.com | ගොළුඛෙලි තැපෑලෙන්- බූන්දියේ අපි, 190/3/A, කැන්දලියැද්දපාළුව, රාගම.

Followers



සිංහල බෞද්ධ සංස්කෘතික හෙජමනිය විසින් කලාවේ ආස්ථානය තිරණය කරන මොහොතක විකල්ප සංගීතය සිදු කරනු ලබන කතිකාමය මැදිහත්වීම ඉතා වැදගත්ය. ජිවිතය පිළිිබඳ අභියෝගය ස්වභාවික වෙමින් පවතින වටපිටාවක කලාවේ කාර්යභාරය කුමක් විය යුතු ද යන්න අවබෝධ කරගත් පිරිසක් ලෙස විකල්ප සංගීතකරුවන්ගේ මැදිහත් වීම වැදගත් ය. දිර්ඝ ඉතිහාසයක සිට සිංහල බෞද්ධ සංස්කෘතිකය විසින් ඇති කරනු ලැබු ආධිපත්‍යයක් සහිත රටකි ලංකාව. එවනි තැනක විකල්ප සංගීතය අර්ථයක් නැති අඬවැඩියාවක් පමණක් ඇති දෙයක් බවට ඌණනය කරන්නට බලාගෙන සිටින පිරිස අතිමහත් ය.

ජනප්‍රිය සංස්කෘතිය නියෝජනය කරනුු ලබන සාහිත්‍ය ශානර අතර ගීතය සුවිශේෂි ශානරයකි. එහිදි පවතින ගීතයට අභියෝග කරන විකල්ප සංගීතය පුද්ගල චින්තනයට ආමන්ත්‍රණය කරයි. විකල්ප සංගීතය පිළිබඳ සජිවී අත්දැකිමක් ලැබිමේ භාග්‍යය පසුගිය දිනක මට ලැබුණි. ඒ පේරාදෙණිය විශ්ව විද්‍යාලයේ මහා ශිෂ්‍ය සංගමය විසින් සංවිධානය කරන ලද "Out of Bounds" සංගීත ප්‍රසංගය හරහාය. එහිදි අජිත් කුමාරසිරි, චින්තක ගීතදේව හා හැපි-ජර්නි සංගීත කණ්ඩායම ගීත ගයනා කළහ.

ආකෘතික වෙනස

විකල්ප සංගීතය විසින් ඇති කරනු ලබන ආකෘතික වෙනස, උපරි ව්‍යුහය නියෝජනය කරනු ලබන කලාව පිළිබඳ සිහිගැන්වීමකි. විකිණීම හා ලාභය බවට අන්තරීකරණය වූ ගීත සංස්කෘතියට විකල්ප සංගීතකරුවන් විසින් සපයන ආකෘතික වෙනස නිර්ප්‍රභු ස්වභාවයක් ගනී. ප්‍රේක්ෂකයා හා ගීතය අතර ගොඩනැගෙන සම්බන්ධය සවන්දීම හා බැඳුණු ක්ෂණික තෘප්තියක් පමණක් නොවේ. ඊට එහා ගිය අර්ථවත් මොහොතකි විකල්ප සංගීතය. ගීත ගයනා කරනු ලබන ස්වරූපය පවා ගීතයේ තේමාව පෝෂණය කිරීම පිළිබඳ සාධකයකි. කියන දේ තරම්ම කියන ආකරයද වැදගත් වේ යන්න එහි දී මතකයට නැගේ. අලුත් කලාවක අවශ්‍යතාව සොයා යන ගමනෙදි විකල්ප සංගීතකරුවන් විසින් ස්වකීය භාවිතාව බවට පත්කර ගනු ලබන ශෛලිය සමාජ අර්බුදය පිළිබඳ ඉඟි කිරීමකි. වචන සහ රිද්මය තාවකාලිකව යටපත් කරන ලද ප්‍රශ්න අර්බුදයේ දිගුවක් බව පසක්කර දීම වෙනුවෙන් අජිත් කුමාරසිරි වැන්නවුන් ස්වකීය ගීත තුළ භාවිතා කරනු ලබන වචන සහ රිද්මය අර්ථය තීව්‍ර කරයි.



පාර්ලිමේන්තුව

"පාර්ලිමේන්තුව ඇතුලට සඳ පායයනවා
සඳ එළියට පිස්සු හැදිලා බල්ලො බුරනවා
සිංහ පැටව් වගේ බුරනවා
බල්ලෝ හඳට යන්න හදනවා

සිංහයගේ අතට කඩුව දුන්නේ කවුද
ලෙලදෙනකොට පැනල ඇවිත් අපිව කයිද...
පුතා අහනවා
එයාට නින්ද යන්නේ නෑ
කොඩියේ සිංහයට බයයි එයාගේ කඩුවට බයයි
බල්ලො බුරනවට බයයි

අටසිය මුල් ගනන් වලදි සුද්දො කිව්වා බල්ලො මරන්න
පුතාට නින්ද යන්නේ නෑ හැමතිස්සෙම බල්ලො බුරනවා

දැන් බල්ලන්ට හරි ජයයි අපි බල්ලන්ට හරි බයයි
මේ බල්ලො සුද්දන්ට බයයි අපි සුද්දන්ට බයයි
මේ බල්ලො පිස්සොත් හැපුවා ලාභෙට
මේ බල්ලො ඔටුවොත් හැපුවා ලාභෙට
මේ බල්ලො උන් උන්වම හැපුවා තරගෙට
මේ බල්ලො අපිවත් හැපුවා

මගේ පුතා හරි බයයි
එයාට නින්ද යන්නේ නෑ බල්ලො බුරනවට බයයි
මට මගෙ පොඩි පුතා ගැන බයයි..."


ප්‍රජාතන්ත්‍රවාදයේ වැදගත් ආයතනයක් ලෙස සලකන පාර්ලිමේන්තුව පිළිබඳ සාමාන්‍ය දැනීම බවට පත්වී ඇති යහපාලනය පිළිබඳ මතය ප්‍රශ්න කිරීමට යොදාගෙන ඇති වචන ඉස්මතු කරන බහු අර්ථවත් බව වැදගත්ය. පාර්ලිමේන්තුව සහ බල්ලො අතර ඇතිකරන්නට උත්සාහ කරනු ලැබු අන්තර්සම්බන්ධය ඓතිහාසික මතකයක් සමග සම්බන්ධ කරයි.

"අටසිය මුල් ගනන් වලදි සුද්දො කිව්වා බල්ලො මරන්න
පුතාට නින්ද යන්නේ නෑ හැමතිස්සෙම බල්ලො බුරනවා"


සුද්දො පිළිබඳ අදහස යටත්විජිතකරණයේ සිට දේශපාලනික වශයෙන් ලංකාව ක්‍රියා කළ ආකාරය අවධාරණය කිරීමකි. එම කාරණය වර්තමානය දක්වා කැදවන්නේ පුතා යන පදය භාවිතා කිරීමෙනි. එමගින් මතුකරනු ලබන දේශපාලනික බංකොලොත්භාවය උපහාසය දනවන අයුරින් ඉදිරිපත් කරයි.

මැදිහත්වීමේ අවකාශය

විකල්ප ධාරව නියෝජනය කරනු ලබන තරුණ සංගීත කරුවන් අමතනු ලබන සමාජ සන්දර්භය පුළුල් අවකාශයක පැතිර පවතී. විශේෂයෙන් ම පශ්චාත් යුද කාලීන වටපිටාවක ජිවත්වන අපට නැවත සිතීම පිළිබඳ අඩවිය විවර කිරීමේ අවශ්‍යතාව විකල්ප ගීතය දිගින් දිගටම එත්තු ගන්වයි. විශේෂයෙන්ම මොවුන්ගේ ගීතයේ මැදිහත්වීම තරුණ පරම්පරාව සඳහා නිකුත් කරනු ලබන ආලෝකය තීරණාත්මකය. තරුණ පරම්පරාව නියෝජනය කරනු ලබන බහුතරයක් දෙනා එල්ලී සිටින සිහින ලෝකයෙන් අවදි කිරීම වෙනුවෙන් ගොඩනඟන කතිකාව තුළ එක්තරා සියුම් උපහාසයක්ද මුසුව පවතී.



"කොණ්ඩේ බැඳන්
රස්තා ඇඳන්
බොබ්මාලේ සරනවා විදී දිගේ
සුරුට්ටුවක් කටේ ගසන්
චේ ගුවේරා බිස්නස් ඇපල් කඩේ

මාලේ ගෙලේ
චේ පපුවේ
කිසිම දෙයක් නෑ ඔලුවේ

අගුපිල්වල ලැග බුදියන්
චේ ගුවේරා හරි පීචන්
වලක් බහිමින් ගයි ආතල්
බොබ්මාලේ හරි චාටර්

සැමරුම් දිනවලට වීර
තාප්පවල විජේවීර
නිවරදි මග ගන්න තෝර
සොයමුද අපි සැබෑ පාර"


රැල්ල විසින් ආක්‍රමණය කරන ලද තරුණ පරම්පරාවේ ජිවිත නැවත සිතීම පිළිබඳ අදහස ආරම්භ කළ යුත්තේ තමන්ගේ ජිවිත තුළින්ම බව ඉහත ගීතය නැවත නැවතත් පසක් කරයි. චේ ගුවේරා, බොබ් මාලේ සහ විජේවීර යනු සමාජ ප්‍රතිසංස්කරණය වෙනුවෙන් තීරණාත්මකව මැදිහත් වූ පුද්ගලයන් තිදෙනෙකි. නමුත් වර්තමාන ලංකා සමාජය තුළ ජිවත්වන තරුණ පරම්පරාව ඔවුන් අවබෝධ කරගෙන ඇත්තේ උපයුක්තතා අර්ථයෙන් ඌණතා සහිත වපසරියක සිටය. විශේසයෙන් විලාසීතාවක් බවට පත්ව ඇති ඔවුන්ගේ යටි පෙළ අධ්‍යයනය කිරීම සමාජ කාර්යයභාරයක් බව චින්තක ගීතදේව සිය ගීතය තුළ ප්‍රතිරාව නංවයි.

"චේ ගුවේරා බිස්නස් ඇපල් කඩේ"

චේ ගුවේරා සහ ඇපල් අතර පවතින සම්බන්ධය අවබෝධ කර ගැනීම දුරස්ථීකරණය කරන ලද සමාජ වටපිටාවක අපි ජිවත් වෙමු. පවතින දෘෂ්ටිවාද නැවත විතැන් කිරීමට අවැසි ප්‍රති දෘෂ්ටිවාද නිෂ්පාදනය කිරීම වෙනුවෙන් චේ ගුවේරා සහ ඇපල් නමති සංකේත එකම පසුතලයක පෙරබිමට කැඳවීම ඉතා වැදගත්ය.

ඕනෑම සමාජ සන්දර්භයකම වෙනස පිළිබඳ අවශ්‍යතාව පෙරදැරිකරගෙන ඉස්මතු වූ සමාජ කණ්ඩායම් පිළිබඳ සාමුහික මතකයක් අප සතුව ඇත. නමුත් අප විසින් අමතක කිරීමට උත්සාහ ගනු ලබන්නේත් එයමය. එසේ ඉස්මතු වූ කණ්ඩායම් අතර කලාව ඔස්සේ ස්වකීය අස්ථානයන් ප්‍රකාශයට පත් කළ කණ්ඩායම් ප්‍රමුඛත්වයක් ගනී. ඒ අතර පුසි රයිට් බඳු රුසියානු පන්ක් සංගීත කණ්ඩායම් අපට සිහිපත් වේ. ඔවුන් ද ස්වකීය හඬ නැංවූයේ පවතින පාලන තන්ත්‍රයට එරෙහිවය. එක් අතකින් රුසියානු සමාජයට සාපෙක්ෂව මෙවනි ඉස්මතු වීම් ඉක්මනින් වැලඳ ගැනීමට ලාංකිකයා අසමත් වන්නේ පවතින පාලන තන්ත්‍රය හා විදග්ධ යයි කියා ගන්නා ලාංකීය කලාකරුවන් විසින් ඇතිකරන ලද සංස්කෘතික හෙජමනිය හේතු කොටගෙනය. විකල්ප සංගීතය ඔස්සේ අජිත් කුමාරසිරි, චින්තක ගීතදේව හා එම ධාරාව නියෝජනය කරනු ලබන සියලු දෙනා පොරබඳිමින් සිටින්නේ වඩාත් සුබදායක හෙටක් වෙනුවෙනි.



දුමින්ද යූ. ගමගේ



මේ බූන්දිය ඔබේ මූණු පොතට එක් කරන්න | Share this Boondi on Facebook
Related Posts with Thumbnails