Colombo Time

BOONDI " L i v e "

Google Groups
Subscribe to BOONDI " L i v e " | බූන්දි සජීවී සංවාද
Email:
Visit this group

බූන්දියට එන පාර

වයර් දිගේ- boondionline@gmail.com | ගොළුඛෙලි තැපෑලෙන්- බූන්දියේ අපි, 190/3/A, කැන්දලියැද්දපාළුව, රාගම.

Followers



එක් නිසල රූප රාමුවක් (frame) අකුරක් ලෙස සලකා, එක් අනවරත රූපාවලියක් (shot) වචනයක් ලෙස හැඳින්වුවහොත් අනවරත රූපාවලි ගණනාවක එකතුවකින් සැදුණු ජවනිකාව (scene) වාක්‍යයක් ලෙස නම් කළ හැකි වනු ඇත. එකිනෙක පිරිද්දූ ජවනිකා ගණනාවකින් සමන්විත වන රූප පෙළක් (sequence) කිසියම් රචනාවක ඡේදයක් වැන්න. ඡේද ගණනාවක එකතුවෙන් කිසියම් ලිඛිත කෘතියක් නිම වන්නේ යම් සේද කැමරා කෝණ, කැමරා ධාවන, දුර, මධ්‍යම හා සමීප රූප සංස්කරණය කිරීම මගින් කිසියම් හැඟීම් සමුදායක් ජනනය කිරීම සිනමාවේදී ප්‍රේක්ෂකයා ඇද බැඳ තබා ගැනීමට යොදා ගැනේ.

මා ඉහතින් සඳහන් කළේ සිනමා ව්‍යාකරණය හැඳින්වීම සඳහා යොදා ගත හැකි සරල ප්‍රවේශයකි. සිනමා ව්‍යාකරණය යනු චිත්‍රපටයක රූප කතා කිරීමයි. මෙවන් චිත්‍රපට අපට නරඹන්නට වන්නේ කලාතුරකිනි. ප්‍රියංකර විතානාච්චි අධ්‍යක්ෂණය කළ "සැමීගේ කතාව" යනු කලකට පසු රසවිඳින්නට ලැබුණූ සිනමා ව්‍යාකරණය නොබිඳිමින් ගොඩ නැංවූ අපූරු චිත්‍රපටයකි.

එය ලාංකික සිනමාවේ මෙතෙක් බිහිවුණ සීමිත ප්‍රමාණයක් වූ සිනමාත්මක ප්‍රකාශනයන් අතර ලා ගිනිය හැකි සිනමා කාව්‍යයකි.

"Sam’s story" නැමැති නවකතාව තුළින්ම මතු වෙතැයි සිතෙන කිසියම් ආකාරයක නොගැලපීම් තැනින් තැන දක්නට ලැබුණ ද චිත්‍රපටය ගලා යන ඉතා මටසිලිටු ලීලාවත්, රංගන ශිල්පීන්ගෙන් හා ශිල්පිනියන්ගෙන් උකහා ගෙන ඇති රංගනයත් හේතුවෙන් මේ නොගැලපීම් යටපත්වන සෙයක් දැනේ. කැමරාකරණය, ආලෝකකරණය, සංස්කරණය මෙන්ම සංගීතය ද ඒ ඒ දර්ශනය හා රූප රාමුවට උචිත ලෙස ඉතා පරෙස්සමින් තෝරා බේරාගෙන ඇති අතර තිර නාටකයට ලබා දී ඇති සත්කාරය (treatment) ඉතා ඉහළය. කලා අධ්‍යක්ෂණය මෙන්ම ඇඳුම් නිර්මාණයද කෙරෙහි විශේෂ සැලකිල්ලක් දක්වා ඇත.

ජගත් චමිලගේ ජීවිත කාලයකට අමතක නොවන අපූරු රංගනයත්, නිල්මිණි බුවනෙකගේ පරිණත රංග ප්‍රවේශයත් අපගේ අවධානයට නතු වේ. සනත් ගුණතිලක මෙන්ම බොහෝ කලකට පසු රිදී තිරයේ අප දකින මැණික් කුරුකුලසූරිය ද, වික්ටර් රාමනායක, කුසුම් පෙරේරා හා තෙසාරා ජයවර්ධන ඇතුළු සෑම රංගන ශිල්පියෙකු හා ශිල්පිනියක්ම ද විශේෂයෙන් ළමා නළු ජනක් චන්දිමාල් ගමගේ ද දක්ෂ ලෙස මෙහෙයවා සියුම් රංගනයන් මතුකොට ගන්නට අධ්‍යක්ෂවරයා සමත් වී ඇති බව පැහැදිලිය.

"සැමීගේ කතාව" සිනමා නිර්මාණයේ කතා සාරාංශය ඉදිරිපත් කිරීමට මා උක්සුක නොවන්නේ සිනමා නිර්මාණයක් ඇගයිය යුත්තේ එහි තේමාව හෝ කතා සාරාංශය පමණක් පාදක කොටගෙන නොවන බැවිණි.



එහෙත් ඉතා සූක්ෂම විලසින් අමුණා ඇති සිද්ධිදාමයේ උච්ච අවස්ථාවන් ගෙන හැර දක්වන්නේ කාර්මික තිර පිටපත ගොඩනගා ඇති ප්‍රබල ආකාරය සාකච්ඡා කිරීම සඳහාය.

සිනමාපටය ආරම්භ වන්නේ කතා පුවතේ අවසානයට මොහොතකට කලින් වූ සිද්ධිදාමයකිනි. එනම් වයස්ගත සැමී තමන්ට අතීතයේ දවසක සිය හාම්පුතා පොරොන්දු වූ පරිදි ලිපියක් එවාවි දැයි යන සාංකාවෙන් යුක්තව සිටින දර්ශනයකිනි. ඒ සමග අතීතාවර්ජනයක් මගින් ජීවිතයේ දීර්ඝ චාරිකාවක යෙදෙන සැමී, යළි ආරම්භක රූප රාමු පෙළ දක්වා රැගෙන එන අධ්‍යක්ෂ්‍යවරයා චිත්‍රපටය නිමාවට පත් කරන්නේ අනපේක්ෂිත ලෙස හාම්පුතා ඔහු සොයා හද්දා පිටිසර ගමේ පාලු නිවස වෙත එවීමෙනි.

රැවුල හා කොණ්ඩය වවාගත් සැමීගේ දිවිමගේ වයස්ගත කාල පරිච්ඡේදයන් චිත්‍රපටයේ ආරම්භක හා අවසාන රූප රාමුවල නිරූපණය වේ. රැවුල හා කොණ්ඩය වවා තිබූ බැවින් පළමුව රූගත කරන්නට ඇත්තේ මෙකී දර්ශන වෙතැයි අපට අනුමාන කරන්ට පුළුවන. මේ අනුමානය තව දුරටත් නිවැරදි වන්නේ සැමීගේ චරිතය නිරූපණය කරන ජගත් චමිල නම් වූ ප්‍රතිභාපූර්ණ රංගන ශිල්පියා මේ චරිතය සඳහාම ඇවිදීමේදී උපයෝගි කොට ගන්නා බකල් ස්වරූපය මෙම රූප රාමුවලදී එතරම් වැඩි දියුණූ වී නැති බැවිනි.

රූපගත කිරීම් ගලා යාමත් සමග ජගත් චමිල සිය පාද තබන විලාසය තව දුරටත් වර්ධනය කොට ගත්තා වැන්න. තරුණ වියේදී බකල් ගසමින් පා තබන ආකාරයත්, වයසට ගිය පසු එතරම්ම අපහසුතාවයකින් තොරව ඇවිදින ආකාරයත් මීට දෙස් දෙයි. මේ වෙනස අධ්‍යක්ෂවරයාගේ අවධානයෙන් පවා ගිලිහී ගොස් තිබීම චිත්‍රපටයේ ගුණාත්මක භාවය කෙරෙහි අඩු ලංසුවක් තබන අවස්ථාවකි.

වයස්ගත සැමී ගසක් යට හිඳගත් මොහොතේ අතීතාවර්ජනයෙහි යෙදෙන රූපරාමු ඉතාමත් නිර්මාණාත්මකය. ගසක පාමුල හිදගන්නා සැමී කුඩා අවදියේදී තමන්ට ගඩා ගෙඩියක් කඩා දීම සඳහා ගසේ අත්තක සිට තම මිතුරා ආමන්ත්‍රණය කරන හඬ ඇසී ඉහළ බලයි. එවිට ප්‍රේක්ෂකයාට පෙනෙන්නේ සැමීගේ කුඩා කාලයයි. ඉන් ආරම්භවන සිද්ධිදාමය විවිධ හැලහැප්පීම් වලට බඳුන් වන සැමීගේ ජීවිතේ විවිධ කාල පරාසයන් හරහා ඉදිරියට ගලා ඒ.

සැමීගේ බාලවියේ ගජමිතුරා අපස්මාර රෝගයෙන් පෙළෙමින් දියේ ගිලී මිය යාම චිත්‍රපටයේ පළමු උච්ච අවස්ථාවයි. ඒ මතකය සමග සැමීගේ ළමාවිය නිමා වී යළි වැඩිහිටි වියට එළැඹීම නිරූපණය සඳහා කැමරා චලනය යොදා ගන්නා ආකාරය බෙහෙවින්ම නිර්මාණාත්මකය. ගසක් පාමුල ගලක් මත හිඳ සිටින බාලවියේ සැමී, නිසල කැමරාවට හසුවේ. එම රූපය චලනය වන (track) කැමරාවකට ඡේදනය වී විශාල ගසෙන් ඉවත් වන්නේ තරුණ වියට එළැඹී සැමීගේ රූපකාය දක්වමිනි.

චිත්‍රපටයේ එන තවත් නිර්මාණාත්මක නිමේෂයක් මෙහෙදී උපුටා දැක්වීමට කැමැත්තෙමි. ඒ සැමීට රබර් කිරි කපන රස්සාවක් ඉල්ලා ගැනීමට කංකානි හමුවන ඔහුගේ මව ලිංගික සූරා කෑමට ලක්වන අවස්ථාවය. සිය පුතාට රැකියාවක් සොයා දීම සඳහා ඇයට කංකානි සමඟ නිදිවදින්නට සිදුවන බව අධ්‍යක්ෂවරයා අවධාරණය කරන්නේ ව්‍යංගාර්ථයෙන් යුතු දෙබස් ඛණ්ඩ මගිනි. එසේ නොමැතිව ඔහු ඇයව ස්ටෝරු කාමරය තුළදී පෙරළා ගන්නවා රූප රාමුවල සටහන් වන්නේ නැත.

"මං කිව්වට එක දවසකට වැඩට අරං බලන්නකෝ මහත්තයා."

"හැබැයි ඊට පස්සේ සුමනාවතිත් අපි ගැන බලා ගන්න ඕනෙ... ම්... වරෙංකො ස්ටෝරුව පැත්තෙ.... ඊට පස්සෙ බැරියැ කොලුවගෙ රස්සාව ගැන බලන්න"

මේ යෝජනාවෙන් කම්පාවට පත්ව තමන් වෙත එන මවගෙන් සැමී "ඇයි අම්මෙ" කියා බෙහෙවින් ලෙන්ගතුව විමසයි. ඇය පවසන්නේ "උඹට හෙට උදේම වැඩට ගියෑකි" කියා පමණය.

අනතුරුව ජීවිතේ විවිධ හැලහැප්පීම් වලට බඳුන්වන සැමී මුල්වරට මෙහෙකාරකමකට යන්නේ සුදු ජාතික යුවලකගේ නිවසටය. එහි මුළුතැන්ගෙයි ඉවුම් පිහුම් කරන තැනැත්තිය වෙතින් සිය ප්‍රථම ලිංගික අත්දැකීම විඳ ගන්නා සැමී ඊට ලොල් වන බවක් පෙනෙන්නට නැත. හමුදාවට යන සිය සොහොයුරාගේ මරණයත් සමග ගෙදර එන සැමී නැවතත් පළමු නිවසේ මෙහෙකාරකමට යෑමට උනන්දු නොවීමෙන් මේ බව පසක් වේ.
සැමී නැවතත් මෙහෙකාර සේවයට යන්නේ හිත හොඳ මහත්තයෙකුගේ නිවසටය.

මේ නිවසේ මෙහෙකාර වැඩපළෙහි යෙදෙන දෙමළ තරුණයා වන සෙල්වා ඔහුට ප්‍රතිචාර දක්වන ආකාරය ඉතා රළුය. වතුකරයේ ඉපදුණු සෙල්වාගේ ඒකායන ප්‍රාර්ථනය එල්.ටී.ටී.ඊ. සංවිධානයට බැඳීම බව පැවසුණත් එය චිත්‍රපටයට බලහත්කාරයෙන් එල්ලූ අදහසක් වැන්න. නිවසේ මෙහෙකාරකමට පැමිණි සැමී, තම කාමරයේ නවාතැන් ගැනීමට පැමිණි විට තමන්ගේ යට ඇඳුම් එල්ලූ රෙදි වැල කාමරය හරහා අදිමින් තම දේශසීමා මායිම් කරන සෙල්වා මගින් සිංහල-දෙමළ ප්‍රශ්නය ගැන චිත්‍රපටයට ලබා දෙන්නේ එතරම් ගැඹුරු විවිරණයක් නොවෙයි. විටන් විට සෙල්වාගේ හා ගෞරිගේ මුවින් නිකුත් වන දෙබස් මගින් සිහිපත්කොට දෙන්නේ සිංහලයා හා දෙමළා අතර වූ සැබෑ ප්‍රශ්න දෙස දේශපාලකයන් හෙළූ ළාමක දෘෂ්ටියයි.



83 ජාතිවාදී කලබලයෙන් පියා මිය ගිය, නිරන්තරයෙන් එල්.ටී.ටී.ඊ.යට බැඳීමට පෙරුම් පුරන සෙල්වා දෛවෝපගත ලෙස සිය ස්වාමියා එල්.ටී.ටී.ඊ. බෝම්බයෙන් මිය ගිය පසු එකී සංවිධානයට බැඳීමේ ආශාව සිතෙන් ඉවත් කර ගැනීම දක්වා උතුරේ යුද්ධයට සම්බන්ධව කියවෙන කාරණා මුල් කෘතිය මගින් හෝ තිර පිටපත මගින් කිසියම් ආකාරයකට බලහත්කාරයෙන් එල්ලූ කතිකාවක් ලෙස හැඟේ. "Sam’s story" නම් වූ නවකතාවේ අඩංගු වී ඇතැයි අප අනුමාන කරන දුර්වලතා මග හරවා ගනිමින් "සැමීගේ කතාව" චිත්‍රපටය ප්‍රේක්ෂක බුද්ධියට නිගා නොදී ප්‍රබල සිනමා කෘතියක් බවට පත් වන්නේ එහි වන කාව්‍යාත්මක ගුණය හේතුවෙනි. සමහර සිද්ධීන් විශ්වසනීයත්වයෙන් තොරවීම හෝ ඒවායේ උචිතානුචිතභාවය පසෙක ලූ කල ඉතා මැනැවින් පිරිද්දූ සිද්ධිදාමයක් අපූරු වියමනක් ලෙස සිනමා භාෂාවට නංවා ඇත්තේ ඉතා පරිණත විලාශයකිනි.

රජකතා, පුරාණකතා, ආගම දහම විකුණාගෙන කන කතා වලින් යුතු වූ චිත්‍රපට වැඩි වශයෙන් නිපදවෙන ඒවාට දේශපාලන අධිකාරියේ, සංඝ සමාජයේ මෙන්ම ප්‍රේක්ෂක ආකර්ෂණය ද නොමදව හිමිවන සිංහල සිනමාවේ "සැමීගේ කතාව" යනු සිනමාත්මක ගුණයෙන් පිරිපුන් කලෙකින් දක්නට නොලැබෙන තරමේ සුවිශේෂි සිනමා නිර්මාණයක් බව අවසන් වශයෙන් ලියා තබමි.

හෙන්රි වර්ණකුලසූරිය



මේ බූන්දිය ඔබේ මූණු පොතට එක් කරන්න | Share this Boondi on Facebook
Related Posts with Thumbnails