Colombo Time

BOONDI " L i v e "

Google Groups
Subscribe to BOONDI " L i v e " | බූන්දි සජීවී සංවාද
Email:
Visit this group

බූන්දියට එන පාර

වයර් දිගේ- boondionline@gmail.com | ගොළුඛෙලි තැපෑලෙන්- බූන්දියේ අපි, 190/3/A, කැන්දලියැද්දපාළුව, රාගම.

Followers



සිනමාකරුවකු විසින් ස්වකීය නිර්මාණය තුළ සිදු කරනු ලබන්නා වූ සංකීර්ණ රූපකාර්ථවත් ඉංගිතයන් සුවිකේතනය කිරීමෙන් කෘතියේ විසිරි අර්ථයන් සමූහනය කර ගැනීමේ 'සෞන්දර්යාත්මක උත්සාහය' කලාත්මක සිනමා පටයක් නැරඹීමේදී නරඹන්නිය මුහුණ දෙන පොදු අත්දැකීමයි. එසේ සමස්ථාර්ථයක් වෙත ප්‍රවේශනය වීමට යත්න දැරීමේ ක්‍රියාවලිය තුළ නොදැනුවත්වම සිනමාපටය, පඨිතයීය කියැවීමකට ලක් කිරීමෙන් නරඹන්නිය අත්විඳින සිනමාත්මක ප්‍රීතිය, කාටීසියානු අර්ථයෙන් ද සෞන්දර්ය ප්‍රීතිය වෙත න්‍යායාත්මක සමපාත වීමකි. මෑතක දී බිහි වූ එවැනි අපූර්ව සිනමා අත්දැකීමකට ද මඟ පාදන්නා වූ ප්‍රශස්ත කලා කෘතියක් මෙහිලා අපගේ ප්‍රස්තුතය බවට පත් වෙයි. ඒ මෙවර ඔස්කාර් සිනමා සම්මාන උළෙලේ දී වැඩිම සම්මාන ගණනකට හිමිකම් කියූ "ග්‍රැවිටි" (Gravity) සිනමා සිත්තමයි.

හොඳම අධ්‍යක්ෂණය, හොඳම සංස්කරණය, හොඳම දෘෂ්‍ය ප්‍රයෝග ආදිය ඇතුළත්ව ඔස්කාර් සම්මාන 7ක් දිනා ගැනීමට සමත් වූ ග්‍රැවිටි, උළෙලේ සම්මාන පිරිනැමෙන අංශ 10ක් සඳහා නිර්දේශිත නම් අතරට ද එක් විය. මේ වන විට විවිධ සිනමා උළෙල වලදී ග්‍රැවිටි වෙනුවෙන් ලැබී ඇති සම්මාන ගණන 124කි. නිර්දේශිතයන් 88කි. 3D තාක්ෂණයෙන් ද හැඩගැන්වූ 'ග්‍රැවිටි' යනු මෑත කාලීනව බිහිවූ සිනමාපට අතර අත්හළ නොහැකි වැදගත්කමක් උසුලන සිනමාකෘතියක් ලෙස නිගමනය කිරීමට තවත් සාක්ෂි නුවුමනා හෙයින්ම ‘ග්‍රැවිටි’ පිළිබඳ
තේමාත්මක විමසුමකට මඟ පාදා ගැනීම මෙම ලිපියෙන් අරමුණු කෙරෙයි.

ග්‍රැවිටි- කතා සාරය

රයන් ස්ටෝන් ඇමෙරිකානු ජෛව-වෛද්‍ය ඉංජිනේරුවරියකි. ඇගේ කුළුදුල් අභ්‍යවකාශ තරණය, හබල් දුරේක්ෂය අලුත්වැඩියා කිරීමේ එස්ටීඑස්–157 නම් මෙහෙයුම වන අතර මෙම ගමනේදී ඇගේ උපෙදේශකයා ලෙස කටයුතු කරනුයේ මැට් කොවල්ස්කි නම් පළපුරුදු රුසියානු ගගනගාමියෙකි. ඔවුන්ගේ සහයට ෂාරිෆ් නම් ආධුනික ඉන්දියානු ගගනගාමියෙකු ද එක්ව සිටී. අලුත්වැඩියා කටයුතුවල යෙදී සිටන අතරවාරයේ විනාශ වූ චන්ද්‍රිකාවක සුන්බුන් වැදීමෙන් ෂාරිෆ් මරණයට පත්වන අතර දිවි ගලවා ගන්නා කොවල්ස්කි සහ රයන් එස්ටීඑස් සිට කිලෝමීටර 100ක දුරින් පිහිටි රුසියානු සෝයුස් අභ්‍යවකාශ මධ්‍යස්ථානය වෙත ට්‍රස්ටර් පැක් උපකරණයක ආධාරයෙන් ගමන් කරයි. නමුත් එහිදී කොවල්ස්කිට යානයට පිවීසීමට ඉඩ නොලැබෙන අතර ඔහු රයන් වෙනුවෙන් සිය ජීවිතය කැප කිරීමට තීරණය කරයි. සෝයුස් යානයේ පැරෂූටය දිගහැරී තිබීම නිසා පෘථිවියට ගොඩ බැසීමට මෙම යානය භාවිතා කළ නොහැකි වුවත් සෝයුස් යානය යොදා ගනිමින් ඊට ඔබ්බෙන් පිහිටි චීන අභ්‍යවකාශ මධ්‍යස්ථානයේ, ටියැංගොන්ග් වෙත ළඟා වීමට රයන් සමත් වේ. චීන භාෂාවෙන් ඇති මෙහෙයුම් පද්ධතිය ද තැත්වරද ක්‍රමයෙන් මෙහෙයවා ගනිමින් එය පෘථිවියේ ගුරුත්ව සීමාව වෙත ගෙන ඒමට ඇයට හැකිවේ. ගිනිගෙන ඇද වැටෙන යානයේ පැරෂූටය ස්වයංක්‍රීයව ක්‍රියාත්මක වී එය හුදෙකලා වනයක ඇති ජලාශයකට ගොඩබසින අතර යානයෙන් පිටතට පැමිණෙන රයන් නිරුපද්‍රිතව ගොඩබිමට පැමිණේ.





ගුරුත්වය නම් වූ අදිසි බලය

අප මිහිපිට දී අත්දකින්නා වූ සියලු භෞතික නියතීන් හා යථාර්ථයන් අදාළ වන්නේ ගුරුත්වය නම් වූ අදිසි බලය ඇති තාක් පමණකි. පෘථිවියෙන් සැතපුම් සියගණනක් ඉහළ ගුරුත්වයෙන් තොර අබවසක පාවෙමින් සිටින රයන් ස්ටෝන් අත්විඳින භෞතික යථාර්ථය බෙහෙවින්ම සංකීර්ණ වූවක් බව අපට පෙනෙන්නේ ඉඳුරාම ගුරුත්ව බලයට යටත්ව ගොඩනැඟුණු පෘථිවි යථාර්ථයෙන් පරිබාහිර ලෝකයක් වෙත පරිකල්පනයෙන් හෝ ළඟාවීම අපට අසීරු වීම නිසා විය යුතුය. පෘථිවි යථාර්ථය තුළ අප මායාව හෝ අධියථාර්ථය ලෙස හඟින බොහෝ දේ ගුරුත්වයෙන් තොර පරිසරයකදී නිත්‍ය යථාර්ථයක් බවට පත්වෙයි. ඒ නිසාම, හිතුමතේ අහසේ පාවී යන ගැහැනියත් ඇගේ පාවෙන කඳුළු බින්දුත්, ඈ වටා පාවෙමින් සැරිසරන පිපොං බෝල, චෙස් ඉත්තන්, සෙල්ලම් බඩු හෝ ගිනි බෝල ආදී කිසිවක් තවදුරටත් අපට මායා යථාර්ථවාදයක් නොවන්නේ මේ තුළ අප අත්දකින සිනමා යථාර්ථය, මායාවත් පෘථිවි යථාර්ථයත් අතර සීමා ඉම බොඳකර හැරෙන අවකාශයක ලැඟුම් ගත්තක් වන හෙයිනි.

'ග්‍රැවිටි' (ගුරුත්වය) යන යෙදුමම උත්ප්‍රාසාත්මකව සිනමා පඨිතය වෙතට අරුත් සපයනු ලැබීම ග්‍රැවිටි හි තේමාත්මක අපූර්වත්වයට තුඩු දෙයි. ගුරුත්වය යනු එක් අතකට ප්‍රධාන කතා පුවත තුළ අපට දක්නට නොලැබෙනම දෙය යැයිද කිව හැකිය. අවසාන දර්ශනයේදී රයන් ජලාශයේ ඉවුරට පැමිණ මඩ වැකුණු පොළව ආදරයෙන් වැළඳ ගෙන 'ස්තූතියි' යනුවෙන් මුමුන්නේ ඈ යළි මිහිකත මතට ඇද ගනුලැබූ ඒ මහා අදිසි බලවේගයටත් ඇගේ ධෛර්යටත් ස්තූතිය පුද කිරීමක පරිද්දෙනි.

නිර්ගුරුත්වයක දේශපාලනය

ග්‍රැවිටි තුළ මතුවී පෙනෙන තේමාවන් අතර ලෝක බල දේශපාලනය පිළිබඳ තේමාත්මකය ද සුවිශේෂී තැනක් හිමි කර ගන්නා බව පෙනේ. එකී දේශපාලනික සම්පර්කයන් ඉස්මතු කිරීම සඳහා සිනමාකරු රූප පෙළ ඔස්සේ හිතූමතිකව ‍ගොඩනඟන ඇතැම් උත්සාහයන් වහා වැටහෙන සුලුය. රයන් ගමන් ගත් ඇමෙරිකා, රුසියා සහ චීන යනඅභ්‍යවකාශ යානාවන් ත්‍රිත්වය ලෝක බලවතුන් තිදෙනාගේ බලදේශපාලනය පිළිබඳ පැහැදිලි ඇඟවුමකාරකයකි. නිර්ගුරුත්ව අභ්‍යවකාශයක පවා ඔවුන් විසින් පතුරුවනු ලැබ ඇති ස්වකීය ආධිපත්‍යයන් පිළිබඳ සිනමාකරුගේ සවිඥානික ඉඟිකිරීම් කෘතිය තුළ මනා ලෙස ගොනු කර ගැනේ. එපමණක් නොව එස්ටීඑස් මෙහෙයුම සඳහා එක්වී සිටින ආධුනිකයා ඉන්දියානුවෙකු වීම, ලෝක බලවතුන් අතරේ මෙන්ම අභ්‍යවකාශ තරණයේ ද මතු වෙමින් එන ඉන්දීය අනන්‍යතාව ප්‍රකට කිරීමකි. රුසියානු යානයේදී පාවී යන චෙස් ඉත්තන් හා සමීප රූපයකට හසු කර ගන්නා ඔතඩොක්ස් ආගමික සංකේතයත්, චීන යානයේදී පිංපොං බෝල හා ‍ෆෙන්ෂුයි බුදු රුවදැකීමත් එකී අනන්‍යතාවන් තහවුරු කිරීමේ සංකේතයන් බඳුය. යට කී දේශපාලන තේමාව පිළිබඳ අවධානයෙන් යුතුව අපි යළිත් කතා වින්‍යාසය වෙත හැරෙමු.

ඇමෙරිකානු යානාව අනතුරට පත් වන්නේ මිසයිල ප්‍රහාරයක් නිසා විනාශ වන රුසියානු චන්ද්‍රිකා‍වක ගැටීමෙනි. රුසියානු සෝයුස් යානාව අභ්‍යවකාශයේදීම පැරෂූටය දිගහැරගෙන තිබීම නිසා දැන් එය අවුල් ජාලාවක පැටලී තිබේ. එයට යළි කිසිදාක පෘථිවියට යා නොහැකිවා මෙන්ම එහි ඉන්ධන ද අවසන්ය! රයන් නැවත පෘථිවියට එන්නේ චීන යානාවෙනි. සිනමාකරු ආනුපූර්ව වශයෙන් ගළපන මෙමසිදුවීම් පෙළ ලෝක බලදේශපාලන‍යේ ගමන්මඟ පිළිබඳ සාරමය ඡායානුවාදයක් ලෙසහඳුනා ගැනීම අසීරු නොවේ.

හුදෙකලාව සහ ශුන්‍යත්වය

'ග්‍රැවිටි' තේමාත්මකය තුළින් සන්තර්පණය කරන්නා වූ සංකීර්ණතම ආස්ථානයක් වන්නේ 'ආත්මීය හුදෙකලාව හා විශ්වීය ශුන්‍යත්වය' පිළිබඳ පාරභෞතිකවාදී සංකථනයයි. කතාවේ විස්තර වන ආකාරයට රයන් ස්ටෝන් සිය පෘථිවි ජීවිතයේ දී ද ආත්මීය හුදෙකලාවකට පත් වූ ගැහැනියකි. මිහිමත ඇයට සිටි එකම ආදරය වූ සිඟිති දියණිය ද හදිසි අනතුරකින් මිය ගොසිනි. එහෙත් ඇය දෛවය විසින් තමාට උරුම කරදෙනු ලැබූ හුදෙකලාවට දැඩිව ප්‍රිය කරන බව ඇඟවේ. 'අභ්‍යවකාශයේ ඔබ කැමතිමදේ කුමක්ද?' යි කොවල්ස්කි ඇසූ විට රයන් පිළිතුරු දෙන්නේ 'නිහඬබව' කියාය. එක් පසෙකින් අනන්තය දක්වා විහිදෙන විශ්වයේ මහා ඝණ අන්ධකාරය‍ටත් අනික් පසින් ප්‍රදීප්තිමත් නීල වර්ණයෙන් පෙනෙන පෘථිවියටත් මැදි වූ අබවසක හුදෙකලාව සිටින රයන්ගේ මනෝභාවයන් තදාත්මීය කරගත් විට එය එක්තරා අන්දමක ගැඹුරු ආධ්‍යාත්මික ශුන්‍යතාවාදයක් වෙත ඌණනය කළ හැකි බව පෙනේ. මාධ්‍යමික බෞද්ධ දර්ශනය ඉදිරිපත් කළ නාගර්ජුන පාදයෝ ප්‍රතීත්‍ය සමුත්පාදයේම (පටිච්ඡ සමුප්පාදය) දාර්ශනික දිගුවක් ලෙස ශුන්‍යතාවාදය ඉදිරිපත් කළහ. සංකල්පීයව බලන විට බෞද්ධ දර්ශනයේ මුඛ්‍ය හරය තුළ ඇත්තේ ද මෙම ශුන්‍යතා සංකල්පයම යැයිද සිතිය හැකිය. අනිත්‍ය, දුක්ඛ, අනාත්ම යන ත්‍රිලක්ෂණයන්පිළිබඳ අවබෝධයෙන් වටහා ගෙන සකලවිධ සංස්කාර ධර්මයන් වෙත ඇති සියලු බැඳුම්කාරකයන්ගෙන් විනිර්මුක්ත වී නිවන නම් වූ පරම ශුන්‍යත්වයක් වෙත ළඟාවීම බෞද්ධ දර්ශනයේ මූලික ඉගැන්වීමයි. කිසියම් උසස් කලාකෘතියක් ආස්වාද කළ පසු සිතෙහි ඇති වන තිගැස්සුණු ගතියක් හෝ තෝන්තු වූ ස්වභාවයක් වේ නම් එය අපූර්ව නිර්මාණයක් ලෙස හැඳින්විය හැකියැයි සරච්චන්ද්‍රයන් ලියා ඇත. ග්‍රැවිටි නරඹන ප්‍රේක්ෂකයෙකු තුළ, තමන් මහා හුදෙකලාවක නිමග්න වූවාක් සේ දැනෙන්නේ ද එසේත් නැතහොත් ශුන්‍යතාවයේ ගැඹුරුතම පතුලකට කිමිදුනාක් මෙන් හැඟෙන්නේ ද යට කී වේදයිතයන් උත්පාද කරවනසුලු සහකම්පනීය ගුණයක් මෙම සිනමා කෘතිය තුළ ගැබ්ව තිබීම නිසාවෙනි.





ජනශුන්‍ය වූ දූපතක පාරිසරික හුදෙකලාව අත්විඳි රොබින්සන් කෲසෝ හෝ චක්නෝලෑන්ඩ් (කාස්ට් අ'වේ), මහ සමුදුරක් මැද හුදෙකලා වූ පයි පටෙල් (ලයිෆ් ඔෆ් පයි) මෙන්ම දෙනෝදාහක් ගැවසෙන නිව්යෝක් ජාත්‍යන්තර ගුවන්තොටුපළක සමාජමය හුදෙකලාවක් අත්විඳි වික්ටර් නවෝස්කි (ටර්මිනල්) යනු ද හුදෙකලාභාවයන් පිළිබඳ සිනමාත්මක අත්දැකීම් ඔස්සේ මින් පෙර හමුවූ මෙවැනිම වින්දියතයන්ය. එමෙන්ම 127 අ’වර්ස් හෝ නෝමෑන් ලෑන්ඩ් වැනි සිනමා කෘතියක අත්දුටු ආකාරයේ මරණීය හුදෙකලාවකට ද වඩා ග්‍රැවිටි හි හුදෙකලාව අතිශය ප්‍රබල සහ සංකීර්ණ වන්නේ රයන් ස්ටෝන් එකී යථාර්ථය අත්දකින්නේ භෞතික තත්ත්ව හා නියමයන් කිසිවක් අදාළ නොවූ ගුරුත්වයෙන් තොර අඳුරු අබවසක වීම තුළය.

සෝයුස් යානයට ඇතුල් වන රයන් සිය ගගනගාමී ඇඳුම් කට්ටලය උනා දමා සැහැල්ලුභාවයේ සුරතාන්තයකට පත්වූවාක් මෙන් ගුරුත්වයෙන් තොර හිස් අවකාශයතුළ සිරුර නිදහසේ පාවීමට ඉඩ හරින්නීය. ඒ එතෙක් වේලා සංකීර්ණ ඇඟළුම් කට්ටලයකින් සැරසී සිටි ගගනගාමී ඉංජිනේරුවරියගේ සුන්දර ස්ත්‍රී ශරීරය අප පළමු වරට දකින මොහොතයි. දෑත් දෙපා වකුටු කරගනිමින් සැහැල්ලු නිද්‍රාවකට පත්වන රයන්ගේ රූපය ගර්භාෂයක් තුළ ගුලි වී සිටින බිළි‍ඳෙකුගේ රුවට අතිශය සමානවන අයුරින් දිස්වන අතර ඈ පසුපසින් ඇති විශාල වෘත්තාකාර ද්වාරයත් නාභිරජ්ජුව සේ පෙනෙන දැවැන්ත කේබලයත් යට කී ගර්භාෂ රූපකය වෙත නිසැක ඉඟිසැපයීමට සමත්ය. ගර්භාෂ රූපකය ද සංකල්පීය වශයෙන් ජීවිතය පිළිබඳවම වූ බලාපොරොත්තුවකි. එය කතාව අවසානයේ රයන් ළදරුවකු මෙන් පොළව මත දෙපයින් ඇවිද යන දර්ශනය හා අර්ථකාරක දිගුවක් ලෙසද සම්බන්ධ වනු පෙනෙයි.


Gravity Sleeper Scene

ස්ත්‍රීවාදී තේමාත්මකය

ග්‍රැවිටි යනු සැබැවින්ම බහුවිධ තේමාවන් කැටිකොට ගත් නිර්මාණයක් වීම නිසා ස්ත්‍රීවාදී දෘෂ්ටිකෝණයකින් වුව ග්‍රැවිටි කියවා ගැනීමට තුඩු දෙන සාධකයෝ ඒ තුළ නොමඳවම හමුවෙති. ග්‍රැවිටි තුළ ස්ත්‍රීවාදීත්වය ඉස්මතු වන්නේ කතානායිකාවක් සිටි පමණින්ම නොව සිනමාකරු අප අභිමුව තබන කතා සන්දර්භය ද බෙහෙවින් ස්ත්‍රීවාදී යැයි බැලූ බැල්මට පෙනෙන නිසාවෙනි. අබවසක පවතින්නේ අනන්ත පරිමාණ හුදෙකලාවකි. එය අඳුරුය. ගුප්තය. නිහඬය. එහෙත් ගාම්භීරය. සැහැල්ලුය. කාව්‍යාත්මක දෘෂ්ටිකෝණයකින් මෙකී සංලක්ෂණයන් විග්‍රහ කිරීමේදී අබවස යනු ස්ත්‍රී ආත්මයක සාරමය ප්‍රක්ෂේපණයක් බැව් හඳුනා ගැනීම අසීරු නොවේ.

එමෙන්ම, අබවස තරණය කරනු ලැබූ මුල්ම පෘථිවි ජීවියා වූ ලැයිකාවත් මුල්මගැහැනිය වූ වැලැන්ටිනා තෙරෙෂ්කෝවාත් ග්‍රැවිටි හරහා සිහිය නැංවීම ද වැළැක්විය නොහැකි වෙයි. අපගේ කතා නායිකාව වන රයන් ස්ටෝන් ද අබවස ජය ගත් වීරවරියක ලෙස අපට හැ‍ඟෙන්නේ ඇගේ ආත්මීය හුදෙකලාවේ පංගුකරුවන් බවට අප ද දැනුවත්වම පත්වන බැවිනි.

කෙසේ වුවද, බෙහෙවින් ස්ත්‍රීවාදී යැයි අප හඟින බොහෝ ප්‍රපංචයන් තුළ පවා උග්‍ර ලෙසම ඇත්තේ පුරුෂෝත්තමවාදී බීජයන් වීමේ ගැටලුවට අපගේ ප්‍රස්තුත සිනමා කෘතිය ද මුහුණ දෙන බැව් පෙනෙන්නට තිබේ. ග්‍රැවිටි වඩාත් සංවේදී කතා පුවතක් ලෙස අපට හැඟෙන්නේ එය පිරිමියෙකුගේ නොවී ගැහැනියකගේ අත්දැකීමක් පාදක කොට තිබීම නිසා බැව් සැබෑය. ඒ නිසාම එහි අර්ථමය ප්‍රකරණය නැවතත් නියෝජනය කරන්නේ ඊනියා ස්ත්‍රීවාදයක් නොව 'ස්ත්‍රිය යනු සානුකම්පාවටලක්විය යුතු සත්වයෙකි' යන අතිසරල කරනු ලැබූ පුරුෂවාදී මතයම බැව් පෙනේ.

ජීවියට පැවැත්මක් නොමැති ගුරුත්වයෙන් තොර අඳුරු අබවසක හුදෙකලා වූ ගැහැනියක විසින් ස්වකීය පැවැත්ම උදෙසා සිදු කරන්නා වූ අරගලයත් ඇගේ අපරිමිත උත්සාහය සහ ජයග්‍රහණය පිළිබඳ වීර කාව්‍යයක් බඳු වූ ග්‍රැවිටි, තේමාත්මක සම්පිණ්ඩනය අතින් පැති කිහිපයකටම විහිද යන්නා වූ අපූරුනිර්මාණයකි. කවර මාදිලියේ සිනමා කෘතිවලට කැමැත්තක් දක්වන සිනමාලෝලියෙකුගේ වුව ප්‍රමෝදය දැල්වීමට ග්‍රැවිටි සමත් වන රහස ද එයයි.


Gravity (2013) Extended Trailer

දමිත් වැලිකල



මේ බූන්දිය ඔබේ මූණු පොතට එක් කරන්න | Share this Boondi on Facebook
Related Posts with Thumbnails