Colombo Time

BOONDI " L i v e "

Google Groups
Subscribe to BOONDI " L i v e " | බූන්දි සජීවී සංවාද
Email:
Visit this group

බූන්දියට එන පාර

වයර් දිගේ- boondionline@gmail.com | ගොළුඛෙලි තැපෑලෙන්- බූන්දියේ අපි, 190/3/A, කැන්දලියැද්දපාළුව, රාගම.

Followers



අභිනව කාව්‍ය සංග‍්‍රහයක නිරතුරුවම පවත්නේ අනාගතයක අප‍්‍රමාණ වූ බලාපොරොත්තුවකි. කවිය කවියම නොවෙතැයි කියන විටෙක පවා, කවිය කවියම යැයි මට දැන් ඔබට ඔප්පු කළ හැකිය. 2014 දෙසැ. 20 වන දා එළිදැක්වෙන, ​"මිත්‍රවරුනි, විප්ලවය සිදු වූයේ නැත​"​ කාව්‍ය සංග්‍රහය චිරන්ත ජයසේන ගේ ය. එහි පෙරවදන​ මෙසේ ඔබට කියවන්නට දිය යුතු යැයි මට හැඟෙන්නේ කවිය කවියම බව ඔප්පු කරන්නට වෙනත් සාධක නුවුමනා බැවිනි. පෙරවදන ම කවියක් සේ වර නැෙඟන විට වැර වීරිය ගෙන එවන් නිර්මාණයක් ගැන අමුතුවෙන් සඳහන් කළ යුතු නැතැයි සිතමි.

ඒ රොනවුලෙහි සරන බිඟු වෙමි.

මේ ගිම්හානයේ අවසාන රාත‍්‍රී රේඛාව විය හැකිය. දිය බිඳක් පොළොවෙහි ගැටෙන හඬ ඇසේ. පිපාසිත මූල කේශිකා රාශියක් එ දිය බිඳ රිසිව මුර ගායි. ඉපල් තුරු බඳක් ගුරුත්වයට පහර දී වේදනා හඬ නංවමින් එදිය බිඳ ඉහළට ඇද ගනී.

හෝරාවක පිය සටහනකුදු නොතබා පෘථීවිය නිශචල චලනයකය. එ තුර නඟනා මිහිරිම ගීතයක රාවය රාත‍්‍රී වා ගැබ කළඹමින් මතු වේ. ගිම්හාන තාපයෙන් නොදැවී ඉතිරි වූ එහි අවසාන අතු කළඹෙහි මල් කැකුළක් පැළඳී ඇත.

මුල්ම හිරු කිරණයෙහි තුඩ වැදුණු බස්සෙකු සිය අඳුරු නවාතැන සොයයි. ප‍්‍රභාතය එළඹේ. පෙති දෙපෙති විහිදී ඒ සොඳුරු රොනවුල මතුවේ. අහා! එය මනරම් රඟමඬලකි. මම එ මත රිසි සේ රඟමි. ලාස්‍ය සීමාවන් ඉක්මවූ විටෙක පය ගැටී බිඳෙන රේණුවක් පිළිබඳ ඔබෙන් සමාව අයදිමි.

මෙ මල් පෙති අතර එ දිය බිඳෙහි තෙත ඇත.

එය නිලව්නාවකගේ ඇසගින් වට කඳුළක්, නව ලෝකයක පැතුම් නොසිඳ ගත් පාවෙල් කෙනෙකුගේ ඩහදිය බිඳුවක් හෝ ස්ටෙප්ස් සුළඟ උදුරා ගන්නට මොහොතකට පෙර ජමීලා ගේ ඇසින් ගිලිහුණු සතුටු කඳුළක් විය හැකි ය.


-පෙරවදන​ - ​'මිත්‍රවරුනි, විප්ලවය සිදු වූයේ නැත'

එය රසවත් පෙරවදනකි. එහි ඇත්තේ ද කාව්‍යමය අලංකාර ය. මේ ලියන්නට උත්සුක වන්නේ කාව්‍ය සංග‍්‍රහය පිළිබඳව වුව ද කෙටිකතාව වැනි නිරිමාණ දෙසට ද හැරෙන්නේ නම් අගනේ යැයි ද යෝජනා කරමි.

​***​

හිරුගේ එළියෙන් සහ මවගේ ආදරයෙන් ලෝකය තැනුනයි නොකියනා කෙනෙක් වෙත්ද? කවියෝ ඉර, හඳ සහ අම්මා සමතැන් ලා කෙතරම් කවිකම් කරත් ද? ​"​හිරු එළිය​"​ විටෙක මව් වන්නේ ය. තුරුලතා වන්නේ ය. මහපොළොව වන්නේ ය. හිරු එළිය වැගිරෙන්නේ අපරිමිත වූ දාරක ස්නේහයෙනි. ලොව කොයිකාටත් එක සේ එළිය දී හිරු අම්මා පසෙකට වී බලා හිඳින්නී ය. අම්මලා එහෙම ය. කන්දරාවක් ආදරය දී, ඈත ට වී බලා හිඳින්නෝ ය. ​ ​එවන් සෙනෙහස් නදියක එක බිඳක් හෝ අපතේ හළ යුතු නොවෙයි. ​ ​
"හිරු රැසක් යනු ලෙහෙනුනි
හුණු ව වැගිරෙන
මවකගෙ ආදරයයි
නුඹට මට..

බිලියන ගණන් වසර
මහලු මව් කෙනෙකි ඉර
ක්ෂීරපථයේ කොනක
හුදකලා වී හිඳින.. ​ "


"​හෝඩි පොතේ කඳුළු​"​ වල ඇත්තේ ලුණු රහ නම්​, ​ හිත හදාගන්නට තිබුණි. අනන්ත දුක්ඛ දෝමනස්සයන්ගෙන් පිරුණු ජීවිත කතාවල, ඇත්තෙන්ම හෝඩියේ අකුරු එහෙ මෙහෙ වී යයි. තෙරපෙයි. මැකෙයි. පැන්සල් කොටයකින් හෝ එ අකුරු නැවත අඳින්නට ඔවුන්ට හැකි පරිසරයක් බිහි වී නැද්දැයි කෙනෙකුට අසන්නට පුලුවන් වුව ද, නගරබද තත්ත්වයනට වඩා හාත්පසින්ම වෙනස්​, ​ දුක්ගැහැට ග‍්‍රාමීය පෙදෙස් වල දැකිය හැකි ය. සාක්ෂරතාවෙන් ඉහළ අගයක් ඇතැයි කීම, ආර්ථික වර්ධනය කියාපෑමක් ම නොවන බව අප වටහා ගත යුතු වෙමු. ​ ​තම දරුවා පාසලකට ඇතුළු කර ගන්නට මව්පියන් කෙතරම් වෙහෙසෙත් ද? උන්ට පියාඹා යන්නට, තටු පුරුද්දන්නට අද සමාජයේ ඉඩක් ඉතුරු වී ඇද්ද? එහෙත්, මුඩු බිමක වුව මීරි ඉඳලොලු කැකුළු වලට පිපෙන්නට ඉඩ තියේ. එබැවින් එය කවියා ගේ ප‍්‍රාර්ථනය බවට පත් වෙයි. ​

"​ඡන්ද ලේඛනයෙ නම් ගම් නැතිව
තැනූ කූඩුවේ ආයුෂ මදව
කිලෝමීටර රහින්නට බැරිව
උඩු රැවුල් කරකැවූ
ගුරු දෙගුරු සේනාංක
රතු පෑන් තුඩින් ඇස් රතු කරන
පියවරුන්ගේ කඳුළු වැහි වස්සන
කඳුළු වස්සානයයි මේ.."


***
කාසි රුපියල් නැතිද
අඳුරු මංපෙත් අරින
සර්ව බලධර මැතිඳු
මූණ බැලුවේ නැතිද​..
​"


​"​ඒ සොඳුරු අහස​"​ යට ඉතා දීර්ඝ කාලයක් තිස්සේ තම පෙම්වතිය කවදා හෝ තමන් කරා ඒ යැයි බලා ඉඳිනා පෙම්වතෙකු වෙයි. දනියාර් ගේ පේ‍්‍රම ගීත ඇසෙන්නේ ද, ජමීලා පේ‍්‍රමයෙන් වෙළුණු ස්ටෙප්ස් තැන්න ඇත්තේ ද ඒ සොඳුරු අහස යට ය.

"​අර ඈත දුර හරිත සිතුවටම ඇඳ වැටුණ
හීල් හිම පදාසය ඔබට පෙණුනේ නැතිද
ඒ තමයි සියල් වැටකඩුලු බිඳ හැර දිනක
ජමීලා පේ‍්‍රමයෙන් වෙළුණ ස්ටෙප්ස් තැන්න

කන් දෙන්න නිහඬ වී ඒ හඬට
දනියාර්ගේ පේ‍්‍රම ගීයක් ඇසේ සෙමින.. ​"


වෙළඳ සන්නාම නිර්මාණය ඉතා සියුම් කටයුත්තකි. ඉවසීමෙන් කළ යුත්තකි. මේ මොහොත වන විට, වෙළඳ සන්නාම සමාජය ආක‍්‍රමණය කර තිබේ. ඔබේ ආර්ථික පසුබිම නොකියා කියා පාන සංකේත වන්නේ බොහෝ විට එම වෙළඳ සන්නාමයන් ය. එහෙත් අනෙක් අතට එය නිර්මාණශීලි ය. කියාගන්නට අවැසි යමක් ලඝු කොට දැක්වීමකි. ඒවාට මිලක් නියම වෙයි. එබැවින් ප‍්‍රකට සන්නාම නිර්මාණයක යම් පලුද්දක් සිද්ධ වීම ආයතනයේ සුළු පාඩුවක් ද, පාඩුවක් නොවන්නක් ද විය හැකියි. එහෙත්, එම නිර්මාණශිල්පියාගේ මාසික වැටුපට උපරිමයෙන් බලපාන්නක් විය හැකි ය. ​"​වැරදුණු සෝදුපත​"​ නවීණ පරිඝනක ක‍්‍රියාධරයකු ගේ අතපසු වීමකින් ඔහුගේ මාසික වැටුප ට කෙතෙක් දුරට බලපෑම් කරන්නේ දැයි විදහා දක්වයි. එළැෙඔනා අලුත් අවුරුද්ද ට තම පුතුට හිනාවක් අරන් එන්නට ඔහු බලා ඉඳී. එහෙත් තරු ලකුණු හිමි වෙළඳ සන්නාම​ ​ග‍්‍රැෆික් සිත්තමෙන් තරුවක් ගිලිහී යන්නේ අත්වැරැද්දකිනි. අවුරුද්දේ සියලු ප‍්‍රාර්ථනා සුණුවිසුණු කරදමමින් අත්තිකාරම්, ප‍්‍රසාද දීමනා ඇතුළු සියල්ල නිර්මාණශිල්පියාට අහිමි වෙයි. චිරන්ත එය කවියට නඟන්නේ මෙසේ ය.

"​යුරෝපාකරය පැහැපත් කරන
මහාසාර ඇඟළුම් සමාගමක
ප‍්‍රාණ සම එක් වෙළෙඳ සළකුණක
තරු වැලක එකම එක තරුවකට
හිලව් වුණා පුතේ
අපේ අවුරුදු සතුට."


​"​සේල්ස් රෙප්​"​ යනු ද තවත් ඒ හා සමාන සිදුවීමකැයි කිව හැකි ය. ගෙන් ගෙට යමින් අදාළ භාණ්ඩ සහ සේවා විකිණීම ඔවුනගේ රාජකාරිය වෙයි. එහෙත් ඔවුන් මුහුණ දෙන විවිධ ගැටළු, අපහසුතා බොහෝ ය. ඒ පිළිබඳ විවිධ නිර්මාණ මින් පෙර​ ​ද අපට හමු වී ඇත. බාහිර සිත් ලගන්නා​ ​පෙනුම යට ඇති වෙහෙස මහන්සිය සහ හාම්පුතුන්ගේ නො සැළකිල්ල ආයතන වල සැළකිල්ලට භාජනය වන්නේ නම්! සිතෙයි.

​"​ඉඳුම් හිටුම් උවමනාය​"​ කවියෙන් සමාජයේ දරිද්‍රතාව කෙතරම් දැයි උලුප්පා දක්වයි. පරිභෝජන ආර්ථික රටාවට අනුගත වූ අපට අද සිදු වී ඇත්තේ අඩුම තරමින් බැංකුවකට හෝ ණයගැතියකු වන්නට ය. අපගේ සිහින උකස් කර දමන්නට ය.

"​බැංකුවේ මහත්තුරු පොදි ගැහී
සාක්කුව වෙත එබී බැලූ දා
ඉලක්කම් බිම වැටුණු පඩිපතේ
අපි ඇන්ඳ නිල් පාට හීනයම
රතු පෑනකින් කපා තිබුණා.​"​


එය මේ මොහොතේ දහස් ගණනකගේ දෛනික ජීවිතය යි. මාසයක් අවසානයේ කඹුරා ලැබෙන වැටුප බොහෝ ණය සහ අත්තිකාරම් සඳහා කැපී යයි. තවදුරටත් වෙහෙස වීමෙන් ඵලක් නැතැයි පසක් කරගන්නා කවියා, ඊට අනුගත වීම යෝජනා කරයි. තම දරුවන්ට ද උරුම වන්නේ එයම බැව් සිතෙනා විට, කඳුළු එහි එළිවැට පනී. හිනාරැල්ලක් වෙනුවට ඔවුන් ඇහිපිය ගසන්නේ එ​ ​කඳුළු වේලා ගන්නට ය.

"​රක්ෂණෙන් සහ නේක වධ වලින්
කෙට්ටු වී පණ අදින ණය මල්ල
එහෙ මෙහෙ උන් අතම
පෙරළෙමින් හඬ හඬා උන්නා... ​"

(එහි ම​) ​

අන්තිම ට ඇත්තේ ඇස් අස්සේ කරකැවෙන සිහින පමණ ය. ඒවා අගට එකතු වන්නේ කඳුළු පමණ යැයි ඔහු පවසයි. කවියකු, නිරායාසයෙන් ම සමාජය හඹා යා යුතු ය. ඔහු ට දැනෙන සංවේදනා හුදෙක් කවියක් ම නොවන්නේ ත්, එය අපේ ම ජීවිත අත්දැකීම බවට පත් වන්නේ ත් එවිට බව චිරන්ත ගේ එම කවිය පසක් කරවයි.

මේ දෙසැම්බරය යි. දෙසැම්බර හීතල පැතිරෙයි. මේ සා හීතල කඳුළු නැවත නැවත ඇස් අගිස්සෙන් මතු වන්නේත් මේ දෙසැම්බරයේ ම ය. කල්ප කාලයක් තිස්සේ ම සමුදුරකට වුව ඉමක් කොණක් නැති දුක් වේදනා දරන්නට, ඉවසන්නට හැකිද? සමුදුරු පතුළත කැලතෙයි. හඬයි. නිහඬ වෙයි. නැවත මහා සාගරය කලම්බා එ සුසුම් දෙගොඩ තලා යයි. එය පළිගැනීමක් ද, ​"​පළිගැනුම​" ​මෙසේ යැයි චිරන්ත අපට කියන්නේ ය.

​"​අතංගුවකින් අල්ල ගත්තට
ඉලත්තෙක් දෙන්නෙක් දිමිත්තෙක්
අටවලා මස් අතු තැනින් තැන
අල්ල ගත්තට කලපු ඉස්සෙක්
උරණ වීමෙන් හෙම නොවේ මේ
පළිය ගත්තේ මහා සමුදුර.."


ඒ පළිගැනීමක් දැයි කවියා තව දුරටත් පැහැදිලි කර ඇත.

​"​කිරි පුරෝ ගත් ඵල පුදා
ජීවිතය යැදි එක් කිරල යායක්
කැති ගසා දැමු කලපු ඉවුරක්
ගැන තිබුණි සයුරට මහා දුකක්."​


ඉන්, අප කරන කියන දෙයෙහි ප‍්‍රතිඵල අප කරා නැවත එන්නේ යැයි ද අපට යළි සිහිගන්වයි.

ශ‍්‍රමික අයිතීන් වෙනුවෙන් කෙරෙන උද්ඝෝෂණ, ඉල්ලීම් වලට ඇහුම්කන් දෙනු වෙනුවට, ඔවුන් මැඩපවත්වා දැමීම, හිරිහැර කිරීම පහුගිය කාලයේ නිතර නිතර අපට දකින්නට ලැබුණු අතර, මිනිස් ඝාතන පවා එවන් අවස්ථා වල දී සිදු විය. සහෝදර ජනතාවකගේ අයිතිවාසිකම් වෙනුවෙන් දිවි පිදූ එවන් පුතුන් අමතකව ගිය මොහොතක, විප්ලවය සිදූ නොවූ බව 'සටන් සගයා' ට ලියමින් චිරන්ත අපට මතක් කර දෙයි.

"​සහස් ඩා බිඳු වැටී
මෙලෙක් වුණ වැඩබිමට
ඇද වැටී කුරුල්ලෙක් නෙතු පියයි
මහ පොළොවටත් රිදී ඉකිගසයි..​"


"රුධිර පොරොන්දම" බොහෝ නිර්මාණකරුවන්ගේ නෙත නොගැටෙන ඉසව්වකි. පේ‍්‍රමයෙන් ආතුර වීම, පේ‍්‍රමයෙන් ම සුවපත් වෙයි. එහෙත් පේ‍්‍රමයෙන් ආතුර වූවකුට වෙදකම් කරන්නට ​වෙදදුරකුට නොහැකි විය හැකි වුව​ ​ද, යම් අවස්ථාවකදී එවන් පේ‍්‍රමයකට වැටබඳින්නට වෙදැදුරකුට හැකි ය. තැලමීසියා රෝගය පිළිබඳ ව වරින් වර මාධ්‍යය හරහා විවිධ කතිකාවන් ගොඩනැෙඟයි. ඒ පිළිබඳව සමාජය දැනුවත් කරන්නට වෛද්‍යවරු උත්සාහ ගන්නා අයුරු දැකගත හැකියි. එහෙත් කවියකු ගේ අනුභූතියක සේ එය සමාජගත වන්නේ අහම්බෙනි. එම රෝගය, රතු රුධිරානු වල ඇති හිමොග්ලොබින් හි ඇති ප්‍රෝටීන සංඝටක හි ඇති වෙනස්කම් නිසා සිදුවිය හැකි ආසාදන තත්වයක් වන අතර, එය පාරම්පරික රෝග නිධානයක් වීමට ඇති ඉඩකඩ වැඩි යැයි වෛද්‍යවරු පවසති. එබැවින් ඥාති විවාහයන් අද වෛද්‍යවරු අනුමත නොකරති. නෑනා මස්සිනාලා අතර ඇති විය හැකි පේ‍්‍රමය මෙවන් කරුණක් නිසා මඟහරින්නට සිදු වීම කණගාටුදායක කරුණක් වුවද, එය බුද්ධියෙන් සිතාබලා කටයුතු කළ යුතු යැයි "රුධිර පොරොන්දමෙන්" චිරන්ත අප පොළඹවාලයි. එවිතරක් නොවේ, පේ‍්‍රමය අභියස නක්ෂත‍්‍රය වුව ද දෙවැනි වන අයුරු යම් තරමක උපහාසයකින් ඉන් හඟවයි. සියලු පොරොන්දම් ගැලපුණ ද, රුධිර පොරොන්දම අනිකකි. එය විද්‍යාවට හසුවන්නක් වන අතර සිදුවිය හැකි තත්ත්වයකි. විවාහ වීමට බලාපොරොත්තු වන්නන්, නෑනලා මස්සිනාලා නොවූව ද, රුධිර පරීක්ෂාව වඩා අගනේ යැයි වෛද්‍ය මතයයි.

"​සීරු මාරුවෙන් චන්ද්‍රයාවත් හඳහනේ
සියල් පොරොන්දම් ගලපන්න බැරි නොවේ
වර්ණ දේහයන් උගුලන්න බැහැ පරපුරේ
තැලමීසියා පොරොන්දම ගලපන්නද කොයි ලෙසේ.. ​"


​චිරන්ත ජයසේන ගේ 'මිත්‍රවරුනි, විප්ලවය සිදු වූයේ නැත'​ ​කාව්‍ය සංග‍්‍රහය, ශ‍්‍රී ලාංකීය සාහිත්‍ය ක්ෂේත‍්‍රයේ තවත් බලාපොරොත්තුවක් ලෙස අපි දකිමු. මෙම ග‍්‍රන්ථයට ඇතුළු නොකළ තව බොහෝ කවි ද අපට අන්තර්ජාල වෙබ් අඩවි ඔස්සේ මුණ ගැසෙයි. බූන්දියෙහි ද ඉන් බොහෝ කවි වෙයි. යහපත් සමාජීය, දේශපාලනික අරමුණු ඇතිව සාහිත්‍යයේ යෙදීම ම විප්ලවයට දායකත්වය සැපයීමකි.

"අම්මා" ලියැවේවිද එහෙව් බිමක?

රිදී සමෝවාරයක් තුළ වුව
හේමන්ත සිසිලනයක
නිද්‍රාගතවනු හැක්කේ ජලයට
සුළුකාලයකි හිතවත
විසල් සුළං ප්‍රවාහයකින්
අළු ගසා දැමුන තැන
ඇවිලී ගිනි පුපුරු
වාෂ්පව යන බැව් එ'දිය
මුලින්ම හැඳින්නේ
සාර්ගේ මිනිසුන්ය

වාමන පොලිස් පංචස්කන්දයක
ගිනියම් වදන් වැලකින්
ළය පැළී මියගියා
නිලව්නා නම් වීරවරිය
එහෙත් මිය ගියේ නෑ ඈ තුළ
සදාකල් දිවි ගෙවූ මව
කුලී හේවායන් දැන සිටියා එය​.. ​

එක් භූ කම්පනයකින්
බිඳී ගියා වොල්ගා නදී දෑල
විසිරුණා මාතෲ වොල්ගාවගේ දිය
වියළි තැනි බිම මත
පලා පැහැයෙන් මෘදු වූවා එබිම​.. ​

අතහැරුණි ඔහු අතින් රතු ධජය
මවකගේ බිඳුණු හදවත අසල
ජීවිතාශාව දැල්වුණු තැන
ගොළුවුණා විප්ලවීය හදවත
ඉස්තරම් සාර් තරු පැළඳුනා
පව්ලූෂාගේ කබාය මත
සමාව ලැබුවා සාෂා
වංශක්කාර දෙගුරුන් වෙතින
මිහිරි පොල්කා නැටුමකිය
ඉනික්බිති ඔවුනගේ ජීවිතය

හොහොල්, නතාෂා, රිභීන් ඈ
සියල්ලන් දිනාගති
සාර්ගේ විමුක්තිය
කොපෙක් ලියලනා
රාජ්‍ය බිම් මත...
පරණ උපමා රස කථාවන්
පහදවමින් උන්නා ගෝර්කි
එම්ප්‍රදෝරු මහ රජාට​.. ​

විප්ලවය සිදුවුණේ නෑ හිතවතුනි
මේ අමුතු රුසියාව මත
​"​අම්මා​"​ ලියැවේවිද
එහෙව් බිමක​.


එබැවින් මිත‍්‍රවරුනි, ඔබ දන්නා පරිදි​, ​ ඕනෑම මොහොතක විප්ලවය සිදු වන්නට පුළුවන.

තුෂාරි ප්‍රියංගිකා



මේ බූන්දිය ඔබේ මූණු පොතට එක් කරන්න | Share this Boondi on Facebook
Related Posts with Thumbnails